Fredi
Nu har jag kommit en bit in i förkultiveringen och har stött på ett problem (föga överraskande, men i alla fall):

Vissa plantor har växt på bra och enligt påsarna bör jag sätta dem på en svalare men upplyst plats. Problemet är att jag inte har så många sådana platser. Vilket är då bäst för de plantor som bör flyttas till en svalare plats (på påsen brukar det stå 15-18 grader)?

1. Att ställas i ett ganska ljust fönster där det är svalare (ca 17-18 grader), men alltså utan växtbelysning?

2. Att jag ordnar en plats i garaget? Där är det svalt, ofta ner till runt 10 grader. Sätter jag dem där måste jag ordna mer belysning.

3. Att stanna kvar i de välbelysta 21-23 graderna jag håller på min första odlingsplats?

Vad är risken med att behålla plantorna i 21-23 grader?

När jag ändå skriver har jag en fråga till. Det är snart dags att flytta vissa plantor till större krukor och plantjord. Skall jag täcka dem igen eller klarar de av att växa utan plastskydd?
kerstin z5-6
Vilka växter ? är det perenner o i vissmån rejäla uppvuxna (-4-5 bladpar )ettåringar är + 10 ideal om du kan flyyta dit lysrören också
Alt utan lyrör är inte bra .

Risken med hög temp är att de ränner iväg och blir gängliga, samt ohyre risken som ökar.De blir grönare , knubbigare växer bättre o överlever bättre ute sen om d får svalt ..
Plast? den tar man bort så fort det grott !
Ingen sån efter omskolning smile.gif
Fredi
Tack Kerstin!

Jag har perenner, ettåringar och en del grönsaker på gång nu i första omgången. Jag skall skaffa mig ett lysrör till och sätta ut plantorna i garaget, kanske tillsammans med ett element som ser till att det inte blir under 10 grader. Vet du/någon om tomat och kronärtskocka skall ut i +10 grader också?
jepperdi
Kan man ha grönsaksplantor vid en temp runt ca 10*C ? (ex. tomat, purjo)
kerstin z5-6
Just grönsaker brukar nog vilja ha högre temp -fråga på Köksträdgården -där härskar bla Ingrid på V- Chilins drottning smile.gifsmile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon