Fredi
Nu har jag kommit en bit in i frkultiveringen och har sttt p ett problem (fga verraskande, men i alla fall):

Vissa plantor har vxt p bra och enligt psarna br jag stta dem p en svalare men upplyst plats. Problemet r att jag inte har s mnga sdana platser. Vilket r d bst fr de plantor som br flyttas till en svalare plats (p psen brukar det st 15-18 grader)?

1. Att stllas i ett ganska ljust fnster dr det r svalare (ca 17-18 grader), men allts utan vxtbelysning?

2. Att jag ordnar en plats i garaget? Dr r det svalt, ofta ner till runt 10 grader. Stter jag dem dr mste jag ordna mer belysning.

3. Att stanna kvar i de vlbelysta 21-23 graderna jag hller p min frsta odlingsplats?

Vad r risken med att behlla plantorna i 21-23 grader?

Nr jag nd skriver har jag en frga till. Det r snart dags att flytta vissa plantor till strre krukor och plantjord. Skall jag tcka dem igen eller klarar de av att vxa utan plastskydd?
kerstin z5-6
Vilka vxter ? r det perenner o i vissmn rejla uppvuxna (-4-5 bladpar )ettringar r + 10 ideal om du kan flyyta dit lysrren ocks
Alt utan lyrr r inte bra .

Risken med hg temp r att de rnner ivg och blir gngliga, samt ohyre risken som kar.De blir grnare , knubbigare vxer bttre o verlever bttre ute sen om d fr svalt ..
Plast? den tar man bort s fort det grott !
Ingen sn efter omskolning smile.gif
Fredi
Tack Kerstin!

Jag har perenner, ettringar och en del grnsaker p gng nu i frsta omgngen. Jag skall skaffa mig ett lysrr till och stta ut plantorna i garaget, kanske tillsammans med ett element som ser till att det inte blir under 10 grader. Vet du/ngon om tomat och kronrtskocka skall ut i +10 grader ocks?
jepperdi
Kan man ha grnsaksplantor vid en temp runt ca 10*C ? (ex. tomat, purjo)
kerstin z5-6
Just grnsaker brukar nog vilja ha hgre temp -frga p Kkstrdgrden -dr hrskar bla Ingrid p V- Chilins drottning smile.gifsmile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon