|
En liten fiskmåsunge trillade ner på gräsmattan nedanför hureshuset mittemot. Fiskmåsföräldrarna vaktade den lille noga,många förbipasserande sprang förbi och fick nästa fågel bajs på sig.Igår blev det en ordentlig regnstorm och många var vi oroade för det lilla livet. Men några betedde sig väldigt dumt!En man kom ut ur enn bil,gick till den lilla pippin,tog upp den och kastade den i luften för att den skulle flyga tillbaka till mamman och pappan. Men ungen bara ramlade på gräset,den kunde ju inte flyga ännu.Den lille haltade redan innan mannen kom och då fick ungen säkert mera ont i benet.
En ung kvinnna var där mest hela kvällen och betedde sig verkligen märkligt;hon hade en parably och närmade sig ungen sakta sakta och Fiskmås föräldrar skrek och anföll henne gång på gång.
Senare på kvällen gick en annan kvinna fram till ungen och lyfte upp den i en hand duk och gick med den bakom hyreshuset.Fiskmås mamman och pappan blev så tysta så bara några små ljus kom då och då,de fattade inte vart deras unge hade tagit vägen. Detta sa jag till kvinnan när hon kom tillbaka.Jag trodde att ungen skulle nu gå döden till mötes. men imorse var min glädje STOR,jag gick och kollade om ungen var där på baksidan av huset,jag såg den inte,men ungens föräldrar var där och anföll mig som bara den så då visste jag att de hade hittat sin lilla unge. [attachment=61773:e.m_079.JPG] [attachment=61774:e.m_118.JPG]
Åh vilken spännande berättelse. Så glad jag blir att föräldrarna hittade ungen.
malcolm
16-06-2011, 11:00
Vet du hur det gick sedan, om ungen återbördades till boet?
Ja det var spännande! Men varför ska vi människor lägga sej i allting?(en del)
malcolm
16-06-2011, 14:26
CITAT (Klint @ 16-06-2011, 15:20)  Ja det var spännande! Men varför ska vi människor lägga sej i allting?(en del) Tycker nog att man kan göra det som går om det gäller att rädda tex. en fågelunge men däremot gillar jag inte om man försöker hindra ett rovdjur att ta sitt byte.
CITAT (malcolm @ 16-06-2011, 12:00)  Vet du hur det gick sedan, om ungen återbördades till boet? Kvinnan kunde ju inte ta fågelungen till boet som var på taket av trevåningshus,utan hon bar ungen till baksidan av huset och föräldrarna har hittat sin unge och nu vaktar den lille ännu mera frenetisk! CITAT (Klint @ 16-06-2011, 15:20)  Ja det var spännande! Men varför ska vi människor lägga sej i allting?(en del) Jag kan tänka mig att vi människor förmänskliga djuren.
Här på taket bodde Fiskmåsungen. [attachment=61783:untitled____.png]
CITAT (silos @ 16-06-2011, 15:40)  Jag kan tänka mig att vi människor förmänskliga djuren. Hmm, jag tycker motsatsen verkar vara vanligare. Alltså att människor tenderar av avpersonifiera och fördumma djuren. Att man ser skillnaderna mellan vår art och alla andra snarare än likheterna. Jag håller med malcolm. Varför skulle man inte hjälpa och rädda ett liv när man har möjlighet att göra det? Som Einstein en gång sa: "A human being is a part of the whole, called by us the “Universe,” a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feelings, as something separate from the rest – a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty. Nobody is able to achieve this completely, but the striving for such achievement is in itself a part of the liberation and a foundation for inner security."
CITAT (malcolm @ 16-06-2011, 12:00)  Vet du hur det gick sedan, om ungen återbördades till boet? Det är inte alls säkert att ungen hade trillat ur boet, det är vanligt att mås- och trutungar ger sig av från "boet" (som dessutom inte är ett riktigt bo utan mer en fördjupning i marken) redan innan de kan flyga. Detta ställer lätt till problem eftersom snälla och välmenande människor tror att ungen trillat ut och försöker hjälpa....... Kan ungen springa runt själv är det bästa att låta den vara, finns ungen på ett olämpligt ställe kan man försöka flytta den, föräldrarna brukar hitta den igen om det inte är för långt!
Tyvärr dog fiskmås ungen efter ett par dagar
KRT har alldeles rätt, vi har varje sommar några trutungar som kläcks på taket, hoppar ned, och sen dräller omkring och gnisslar här på gårdarna. De verkar inte bo nånstans utan driver runt, men föräldrarna hittar dem och matar dem ändå.
Personen som försökte kasta er måsunge kan nog ha orsakat skador på den. Eller den kan ha råkat på en katt eller hund eller blivit påkörd. Eller blivit sjuk. Det vanligast bland djur är trots allt att ungarna dör.
CITAT (silos @ 06-07-2011, 20:00)  Tyvärr dog fiskmås ungen efter ett par dagar   CITAT (Azur @ 06-07-2011, 20:18)  KRT har alldeles rätt, vi har varje sommar några trutungar som kläcks på taket, hoppar ned, och sen dräller omkring och gnisslar här på gårdarna. De verkar inte bo nånstans utan driver runt, men föräldrarna hittar dem och matar dem ändå.
Personen som försökte kasta er måsunge kan nog ha orsakat skador på den. Eller den kan ha råkat på en katt eller hund eller blivit påkörd. Eller blivit sjuk. Det vanligast bland djur är trots allt att ungarna dör. Jag kan ändå inte annat än tycka att det är tragiskt när ett livs släcks när det knappt har börjat
CITAT (batski @ 06-07-2011, 23:49)   Jag kan ändå inte annat än tycka att det är tragiskt när ett livs släcks när det knappt har börjat  Så känner jag med och det gäller för alla djur stora som små.Jag vart ledsen när jag råkade trampa på en liten liten myra i källar korridoren och såg att den haltade efteråt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|