Jag ska försöka skapa en Japan-inspirerad mini-trädgård på balkongen med hjälp av 2 frigolitlådor, 1 som står horisontellt och 1 vertikalt. Den vertikala kommer att stå i ett hörn och i den har jag tänkt plantera en liten buske, antagligen en japansk trollhassel + lite undervegetation. Den horisontella kommer att stå tätt intill (så att båda lådorna ihop skapar en "klippa" och en "dal") och i den tänker jag blanda lite perenner och koriander. Vid kanterna av båda lådorna vill jag ha något som hänger ner över kanterna.
Läget är mest skuggigt men ändå relativt ljust, med lite sol under morgonen/förmiddagen. Så, har ni tips på vilka lågväxande och hängande perenner som skulle funka bra i en japansk mini-trädgård och som skulle klara dessa förhållanden? Det första jag tänkte på var att det skulle bli fint med lite småväxande ormbunkar (har ni tip s på nån lämplig art?) men vill även ha andra arter, dock inte för många, för japanska trädgårdar brukar präglas av enkelhet.
Sen undrar jag även om det skulle räcka med ett lager lecakulor på botten av lådorna eller om jag måste göra hål i lådorna. Det är tak över balkongen så det kommer inte att regna på dem.