Jag försökte för en stund sen inviga min pressbryggare men det blev inte så lyckat. Kaffet blev på tok för svagt fast jag hade ett kaffemått per kopp. Hur många ska man ha för att det ska bli rätt?
*Stintan*
16-06-2011, 10:15
Hade du rätt sorts kaffe?
malcolm
16-06-2011, 10:54
Har för mig att det skall vara speciellt kaffe till den typen av bryggare, vad vet jag dock inte.
Det ska egentligen vara lite mer grovmalet bara, men det ska inte påverka styrkan.
Anja Danmark
16-06-2011, 11:50
Husk at den skal stå i ca. 5 minutter, inden du presser stemplet ned.
Vi bruger to kaffemål til en kop på ½ liter (ja - ½ l er rigtigt, vi drikker meget kaffe om morgenen...)
Og der er ganske almindelig kaffe, som bare er malet groft.
*Stintan*
16-06-2011, 12:09
Ja då kanske du hade för bråttom att pressa. Det måste stå i några minuter först. Och lite mer grovmalet än brygkaffe ska det vara.
CITAT (Anja Danmark @ 16-06-2011, 12:50)

Husk at den skal stå i ca. 5 minutter, inden du presser stemplet ned.
Vi bruger to kaffemål til en kop på ½ liter (ja - ½ l er rigtigt, vi drikker meget kaffe om morgenen...)
Og der er ganske almindelig kaffe, som bare er malet groft.
Hmm jag väntade i 4 minuter.. Men jag ska testa med 2 kaffemått nästa gång. Tack för info!
skogstroll
16-06-2011, 14:21
jag kan rekommendera att göra kokkaffe istället i en kaffepanna
CITAT (*Stintan* @ 16-06-2011, 13:09)

Ja då kanske du hade för bråttom att pressa. Det måste stå i några minuter först. Och lite mer grovmalet än brygkaffe ska det vara.
Det var nog för lite kaffe tror jag

Ska testa 2 mått som Anja.
Finns särskillt Expressokaffe att köpa och det är snusmalet för kallades der för Moccakaffe ,kolla på kaffehyllorna Expressokaffe ska vara riktigt svart och starkt .Själv gillar jag extremt starkt kaffe bryggkaffe och kör 9 mått till tre koppar,maler även eget på bönor från Zoega.Grovmalet kaffe ger svagt kaffe .
*Stintan*
16-06-2011, 22:19
CITAT (Motti @ 16-06-2011, 22:47)

Finns särskillt Expressokaffe att köpa och det är snusmalet för kallades der för Moccakaffe ,kolla på kaffehyllorna Expressokaffe ska vara riktigt svart och starkt .Själv gillar jag extremt starkt kaffe bryggkaffe och kör 9 mått till tre koppar,maler även eget på bönor från Zoega.Grovmalet kaffe ger svagt kaffe .
Det funkar inte i pressbryggare med snusmalet för det följer med igenom.
Nja håller inte med riktigt men grovmalet ska det inte vara,testa att mala eget och kör det i pressbryggare,själv är jag kaffeälskare och har testat allt men det bästa är det du mal själv.Bodum gör ju pressbryggare om du inte har tillgång till eget malt kaffe så testa kokkaffe som någon tipsade om här !Ett tips !allt kaffe ska förvaras i kylskåpet eller i frysen ,det ska förvaras som färskvara ,det ska absolut inte stå i rumstempratur och det ska förvaras i glasburk eller annat tättslutande kärl,köpper du kaffe så häll upp hälften i tätsluten burk ,resten ska förslutas och ligga i kylen eller i frysen då har du alltid ett smakrikt kaffe fullt med arom .Och snåla inte på kaffet.
*Stintan*
17-06-2011, 23:17
Men det var ju du själv som sa att det skulle vara snusmalet mockakaffe och det var det jag reagerade emot. Det finns kaffe med rätt grovhet för pressbryggare. Det är inte lika grovt som kokkaffe men grövre än bryggkaffe. Köper det själv ibland när jag får för mig att använda pressbryggaren.
Ville bara säga att jag börjar "get the hang of it". Lite drygt 1½ mått och 4 minuter funkar rätt bra för mig.
Tack alla som kommit med tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.