Är det någon som vet om det går att flytta ett fågelbo med ägg i? Hittar mamman tillbaka till boet om det flyttas?

Har en ampel som hänger utanför min ytterdörr, där en fågel har byggt bo. Ser att det ligger ägg i och varje gång jag öppnar ytterdörren skräms fågeln iväg. Dåligt ställe att bygga bo på, då jag dessutom har hundar som springer ut och in och jag är rädd att fågeln tillslut inte vågar sig tillbaka. Så kan jag flytta ampeln med boet till en bättre plats och var bör jag isådanafall hänga den? Tror att det är en svala som bosatt sig.

/Camilla
dahla
Chansen är större att fågeln lämnar sitt bo ifall du flyttar det än om den får vara kvar vid ytterdörren.
malcolm
Rekommenderar INTE att du flyttar boet, häckningstiden är relativt kort så snart kommer fåglarna att lämna nästet. Läste om en firma som lät en frontlastare för hundratusentals kronor stå stilla bara för att fåglar byggt bo den, undrar vad det stilleståndet kostade dem?
Myosotis
Det är ingen svala, skulle kunna vara grå flugsnappare eller gärdsmyg t.ex. Jag tycker inte heller att du ska flytta boet. Det kan gå om man flyttar det bara en liten bit i taget, men risken är stor att de överger. De valde ju att bygga där fast de visste att ni och hundarna springer där, så de kommer nog att klara sig trots störningarna. Försök att inte sitta och fika under boet bara eller liknande utan minska störningarna så mycket som möjligt så kommer det nog att gå bra.

CITAT (malcolm @ 16-06-2011, 15:17) *
...Läste om en firma som lät en frontlastare för hundratusentals kronor stå stilla bara för att fåglar byggt bo den, undrar vad det stilleståndet kostade dem?

wub.gif bravo.gif rose.gif
Tack för svaren. Boet får vara kvar, så hoppas jag att fågeln stannar kvar till äggen kläckts och ungarna flyger iväg. Får passa på och flytta ampeln till hösten så kanske de väljer en bättre plats nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon