Full version: Nybörjare
kryddbruden
Hej.
Jag har fått ett växthus på 8,2 kvadrat i kanalplast. Är som sagt Nybörjare. Jag gillar kryddor & grönsaker mer än blommor. Vilka kryddor/grönsaker lämpar sig bäst är lätt att ha i växthus ? Tomater & gurka är ju ett måste, vad annat kan man ha i växthus som är lätta & som lämpar sig en totalt outbildad nybörjare inom detta område smile.gifMåste kanske tillägga att här är det zon 7 som gäller.
Monica WJ
Mitt tips är att odla såna kryddor och grönsaker som du vet att du har användning för. Jag brukar sätta de kryddor jag använder mest som förodling i växthuset för att sen plantera dem i pallkragar utomhus. En stor fördel med växthus när man bor i "högre" växtzoner är ju att man kan odla tex blommor som egentligen i skulle hinna med att blomma under den sommarpeiod man har.
Testa lite, det är bara kul att se vad som lyckas och inte. Å glöm inte att ventilera växthus, visst är det bra med värme men "ingen" växt vill ha hur varmt som helst sweatingbullets.gif

Bara det kunde sluta regna någongång rolleyes.gif ! Sol och värme tack!!
tinnak
Någon paprika eller chili kanske? Eller physalis/gyllenbär? Dom är inte svårare än tomat och gurka men de tar lång tid på sig att bli mogna frukter men leta efter sorter med hyfsat kort utvecklingstid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon