Full version: Fettisdag!
digitalkarin
Ok, vem bjuder mej på en semla?? tongue.gif

Bakar ni semlor själva eller köper ni?
Eller bantar ni...?
Zanna
Jag borde väl banta men jobbet bjuder på semla så jag kan ju inte tacka nej! smile.gif Har aldrig bakat semlor och tycker att de flesta köpta är goda.

Kan tyvärr inte bjuda dig på semla för jag är också nästan pank - fick börja dagen med att köpa nya lampor till bilens strålkastare så där gick nästan 100 kronor, i går slutade jag dagen med att köpa fuskpackning för kylarvätska läckte ut och det fanns ingen verkstad eller affär öppen (de har dessutom inga sådana packningar där jag bor) wacko.gif Och nu har jag 6000 kr i el att betala denna månad mad.gif

Jösses, nu gled jag in på helt andra grejer än semlor.

Ha en jätte trevlig fettisdag allihopa!
stason
6000:-! Hur många 1000W HPS-lampor har du i källaren? tongue.gif

Jag brukar inte klara av grädde men idag ska jag utmana ödet...
gammelnalle
CITAT (digitalkarin @ 24-02-2004, 12:04)
Ok, vem bjuder mej på en semla??  :P

Eller bantar ni...?

Ingen tycktes vilja bjuda mig heller på temlor !!! Så vi får väl slå oss ihop och sitta och sulka!!!!
Avståndet till Bålsta verkar i häftigaste laget, annars kunde jag visst ha bjudit er på temlor!!!

sleep.gif sleep.gif sleep.gif

för mig och mitt BMI kanske det var bäst ändå......
Zanna
CITAT (stason @ 24-02-2004, 12:47)
6000:-! Hur många 1000W HPS-lampor har du i källaren?    :P

Jag har inga 1000 W HPS lampor i källaren (tror jag) wink.gif - i varje fall inga som är på. Jag misstänker att jag betalar grannarnas el också så jag har tänkt stänga av huvudströmbrytaren till våren och kolla att elmätaren verkligen slutar snurra. Räkningen avser i och för sig två månaders el och 1 månads nätavgift. Annars är det väl en gammal elpanna (från 70-talet) som är boven. Fortum är största boven tycker jag, de har årsavgift och 24 öre per kwh vilket är hulöst! Elen gör mig gråhårig och ger mig nog snart magsår också!!! wacko.gif wacko.gif
Ewa L
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 13:06)
Avståndet till Bålsta verkar i häftigaste laget, annars kunde jag visst ha bjudit er på temlor!!!

Du bara säger att ditten och datten är för långt, men du har inte sagt var du själv bor!! Går alltså inte för oss att kolla.

Då är det väl ingen konst att vara gentil och bjuda. tongue.gif laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Ewa L @ 24-02-2004, 13:10)
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 13:06)

Du bara säger att ditten och datten är för långt, men du har inte sagt var du själv bor!! Går alltså inte för oss att kolla.

Då är det väl ingen konst att vara gentil och bjuda. tongue.gif laugh.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

du har inte heller specat var du bor..... (som jag sa: St Anna-Vättern)

så jag kan vara gentil och bjuda dig åså !!!!
smile.gif smile.gif smile.gif

och quote: Jag har aldrig sagt vare sig ditten eller datten..... (När jag växte upp hette det "bränns" eller kull.... "datten" är nog ett senare påfund..)

laugh.gif tongue.gif biggrin.gif wink.gif
Ewa L
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 13:15)
och quote: Jag har aldrig sagt vare sig ditten eller datten..... (När jag växte upp hette det "bränns" eller kull.... "datten" är nog ett senare påfund..)

laugh.gif tongue.gif biggrin.gif wink.gif

Du har så rätt, jag citerade något du aldrig hade sagt. Det var slarvigt.

Vad gäller "gissa min bostadsort" har vi redan haft en pristävling om det. Om jag inte missminner mig var det Cilla som vann. Även om hon inte har hämtat sitt pris ännu (gräva upp valfri perenn).
Zanna
du har inte heller specat var du bor.....  (som jag sa: St Anna-Vättern)

St Anna - då tänker jag på St Annas skärgård. Där seglade vi några dagar sommaren 2002, det var jätte vackert (har bara seglat några gånger men älskar att segla).

Ännu ett inlägg där jag avviker från samtalsämnet unsure.gif
gammelnalle
CITAT (Zanna @ 24-02-2004, 13:29)
du har inte heller specat var du bor.....  (som jag sa: St Anna-Vättern)

St Anna - då tänker jag på St Annas skärgård. Där seglade vi några dagar sommaren 2002, det var jätte vackert (har bara seglat några gånger men älskar att segla).

Ännu ett inlägg där jag avviker från samtalsämnet unsure.gif

"Ännu ett inlägg där jag avviker från samtalsämnet unsure.gif "

Det är väl det som kallas för att vara ute och segla??? ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif smile.gif wacko.gif
gammelnalle
CITAT (Ewa L @ 24-02-2004, 13:22)
Vad gäller "gissa min bostadsort" har vi redan haft en pristävling om det. Om jag inte missminner mig var det Cilla som vann. Även om hon inte har hämtat sitt pris ännu (gräva upp valfri perenn).

Detta måste vara fusk!!! Eller före min tid .... (Jag kanske inte är "gammelnalle" trots allt...) tongue.gif tongue.gif tongue.gif så jag har inte fått gissa..
Självklart hade jag vunnit.... men vad skall man ha en perenn till??? Är det inte såna som sitter mellan glasen i fönstret??? tongue.gif så de går inte att gräva upp... smile.gif

Vad fanns det för ledtrådar??
Ewa L
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 14:17)
CITAT (Ewa L @ 24-02-2004, 13:22)

Detta måste vara fusk!!! Eller före min tid .... (Jag kanske inte är "gammelnalle" trots allt...) tongue.gif tongue.gif tongue.gif så jag har inte fått gissa..
Självklart hade jag vunnit.... men vad skall man ha en perenn till??? Är det inte såna som sitter mellan glasen i fönstret??? tongue.gif så de går inte att gräva upp... smile.gif

Vad fanns det för ledtrådar??

Om jag inte missminner mig var det: Stål och Ost.

Och de däringa som sitter mellan fönstren bryter man i mindre bitar och använder som märklappar till sina perenner om man är fanatiker.
Betty
CITAT (digitalkarin @ 24-02-2004, 12:04)
Ok, vem bjuder mej på en semla??  :P

Eller bantar ni...?

Stackars Karin, ingen semla på fettisdagen... om du inte var så långt borta så skulle du få en av mej! smile.gif
Jag bakar inte mina semlor själv men min yngste son jobbar som konditor och han tar semlor med sig hem idag! wub.gif
Bantar??? Näe ingen sån tortyr här inte! biggrin.gif
Eva i Skåne
Får jag återgå till ämnet wink.gif Fettisdag.
Min äldste son har lagt betoningen på fett. Fettisdagen - den enda dagen på året vi får vara oss själva, säger han. laugh.gif Att vi inte är småvuxna, varken han eller jag, det förstår ni väl då.

Jag kände inte för att trotsa snöstormen med en kakkartong i handen när jag kom hem med bussen och har 20 min promenad från busshållplatsen. Men mannen kör bil, förstås unsure.gif , så jag har sms:at en beställning till honom.

--------

Okej, Betty hade också hittat tillbaka till ämnet.
Zanna
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 13:49)
Det är väl det som kallas för att vara ute och segla???   ohmy.gif  ohmy.gif  laugh.gif  smile.gif  wacko.gif

Då seglar jag ofta... i tankarna laugh.gif

Vi har fikat för en stund sedan men jag orkade bara halva semlan. Jag fick ju ingen mjölk till sad.gif Innan dess hade jag druckit 50 cl Coca Cola, vilket inte precis lämnade mycket plats till semlan.
MRLINDELL
Hmm! Vet ni att det är 500 kkalorier i varje semla?
Att livsmedelsverket "rekommenderar" max 5 st semlor om dagen, gäller speciellt vuxna kvinnor. SÅ DÄR HÖR NI!!!

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,437872,00.html

Livsmedelsverket ägnar sin verksamhet åt pösiga tjejrumpor ohmy.gif)

Varför 5? när man spyr efter 3?
MRLINDELL
Varför skriver de aldrig något om en BIG MAC & C:o som har 2.600 kkalorier, dvs dagsbehovet för en kontorsråtta.
vickeva
CITAT (MRLINDELL @ 24-02-2004, 17:10)
Hmm! Vet ni att det är 500 kkalorier i varje semla?
Att livsmedelsverket "rekommenderar" max 5 st semlor om dagen, gäller speciellt vuxna kvinnor. SÅ DÄR HÖR NI!!!

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,437872,00.html

Livsmedelsverket ägnar sin verksamhet åt pösiga tjejrumpor ohmy.gif)

Varför 5? när man spyr efter 3?

varför kan dom inte en enda gång rekommendera minst 5 fastlagsbullar???
Eva i Skåne
Fem om dagen! Då behöver man inte bekymra sig för en enda lite stackare tongue.gif
Hannele
CITAT (MRLINDELL @ 24-02-2004, 17:11)
Varför skriver de aldrig något om en BIG MAC & C:o som har 2.600 kkalorier, dvs dagsbehovet för en kontorsråtta.

En Big Mac (McDonalds) innehåller exakt lika mycket kalorier som en semla; 501 kcal.
Om detta kommer tidningarna säkert att skriva i morgon, när Fettisdagen är slut...
MRLINDELL
Där har Mac Donalds fel. Ett MEAL med Cola & Strips QP chease lär vara det värsta de har i kaloriväg. Jag kann ha förväxlat QP'n med Big MAC.
Med det är fortfarande fel, det handlar om 3-4 ggr så många kalorier.
gammelnalle
Ni har nopg rätt bägge (båda?) två eller fel,,,, det är bara att den ena bara talar om HAMBURGAREN (501kkal) och den andra Hamburegermealet...

så 4 semlor och en hamburgare är helt OK då???

BMI kan det vara Bic Mac Idiots ??? smile.gif smile.gif smile.gif
gmasterb
Själv har man då blitt bjuden på två semlor idag. (kan vara värt att göra likadant, för det kan jag rekomendera) Var dock lite torra i bullarna så Semlorna från Spar I Björklinge (Strax utanför uppsala) är klart dem bästa jag ätit på väldigt länge..
Ha en fortsatt trevlig kväll...
//Stefan
MRLINDELL
En Big Mac innehåller visst drygt 500 kalorier, men jag tvekar fortfarande.

Stripsen innehåller lika mycket. QP'ns OST bidrar och Coca Cola'n.
Jag hittar inte den där artikeln om snabbmat/skräpmat igen. Jag vill minnas att en QP med ost, ett helt MEAL med stora menyn var hela dagsbehovet, det är jag ganska säker på.

Jag skall i alla fall äta en semla i kväll för min fru fyller år idag, annars kan jag tänka mig att avstå.

Kvällens Brokolligratäng med fläskfile i botten blev en succe!!
Hannele
CITAT (MRLINDELL @ 24-02-2004, 17:11)

5 dl Coca-Cola (McDonalds) 210 kcal
En Big Mac (McDonalds) innehåller 501 kcal.
1 st Pommes frites stor 142 g (McDonalds) 399 kcal

Summa blir 1110 kcal, men tre timmars tuff promenad förbrukar 1095 kcal smile.gif
Virgo
hörde på radion idag, om man köper en fet bok på rean och en semla på kondiset, så ska man streckläsa i 4,5 timmar så är man kvitt kalorierna som man fått i sig från semlan.
Det ni!
gammelnalle
NÅ DIGITALKARIN!!!
Kvällen är snart över!!! Fick du någon som bjöd dig på semla???

och ni andra:

Mig var det ingen som brydde sig om..... sulk sulk.... sad.gif sad.gif

inte ens en virtuell liten semla... mad.gif mad.gif mad.gif
NU är det för sent !!!! så kom inte stickande med några gårdagens sura virtuella semlor inte....

Jag bryr väl mig väl inte om era fettmonster som man ändå bara äter för många av.... Närå.... inte jag int´ .... mad.gif sad.gif wacko.gif blink.gif wink.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 21:14)
Mig var det ingen som brydde sig om..... sulk sulk.... sad.gif  :(

inte ens en virtuell liten semla...

Du fick en verklig semla av mej, två till och med! wub.gif
Betty
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 21:14)
Mig var det ingen som brydde sig om..... sulk sulk.... sad.gif  sad.gif

inte ens en virtuell liten semla... mad.gif  mad.gif  mad.gif
NU är det för sent !!!! så kom inte stickande med några gårdagens sura virtuella semlor inte....

Jag bryr väl mig väl inte om era  fettmonster som man ändå bara äter för många av....  Närå.... inte jag int´ .... mad.gif  sad.gif  wacko.gif  blink.gif  wink.gif
biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif

Stackars lille nallen... Här får du en garanterat dagsfärsk semla av mej, det blev en över av de sonen tog hem... (han har bakat dem själv, därför vet jag med säkerhet att de är dagsfärska!)wub.gif
gammelnalle
nu kan jag sova lugnt !!!

Tacka alla!!!
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon