Sofia, Skåne
Dessa två plantor grodde i min kruka. Jorden kommer från komposten i trädgården. Vad kan det vara för något. Växten är hårig. Det finns hår både på under och ovansidan av bladen. Bladen prasslar lite som papper när man rör vid dem. Efter att ha stått i solen har stjälkarna fått röd anstrykning. Det kan ju vara en buske, så jag kanske lägger upp frågan i fel avdelning. Kan någon komma på vad det är? confused.gif
Anders zon 1
Tycker det är rätt likt kivi. Har du slängt någon sådan i komposten?

Sofia, Skåne
Oj, vad roligt det hade varit. Det kan inte uteslutas att en kiwi hamnat i komposten. Jag har en minikiwi, Issai i trädgården, men detta skulle i så fall vara vanlig kiwi från Nya Zealand?

Nu har jag planterat båda plantorna i en större kruka med sandblandad kompost, så får vi se om plantorna bekänner färg.

Tack Anders och alla andra som har tittat! smile.gif
Anders zon 1
Ja om det nu alls är någon sorts kiwi så tror jag på vanlig kiwi snarare än minikiwi. Vanlig kiwi går förresten att odla utomhus året runt i zon 1. Det finns (eller fanns i alla fall innan den senaste fimbulvintern) ett stort exemplar som brukar ge gott om frukt i Alnarpsparken.
Sofia, Skåne
Oj, det visste jag inte. Det var inte dåligt. Jag återkommer med feedback när plantorna blivit större.

Vet du (eller någon annan) förresten om vanlig kiwi (eller minikiwi för den delen) gillar sur jord? Och hur de vill ha det för övrigt, t ex näringsmässigt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon