Fick mullbäret mulle av odla.nu idag Nu undrar jag var det ska planteras. Det blir ju några meter högt så platserna där trädet/busken kan planteras är begränsade till antingen * en periodvis mycket torr rabatt i rent söderläge eller * där det är sol till lunchtid med lagom fukt men kan bli blåsigt. Inga drömlägen precis...vad rekommenderar ni andra odlaiter?
Huggorm
16-06-2011, 17:55
Den torra rabatten är nog trots allt bäst. Mullbär vill ha mycket värme, och då är ett söderläge bättre än morgonsol och vind. Även om det är torrt så kommer den att klara sig när rötterna slutligen letat sig ner till djupare lager. Men du får naturligtvis vattna i början, kanske även andra och tredje året vid riktiga torrperioder.
Alexander-VG-zon3
16-06-2011, 18:09
Min mår inte alls bra i ett torrt sydväst läge, även då den får stödvatten och har fått innan, så får den små och dåliga blad med en mer gul ton än grön. Mulle verkar dock inte lika värmekrävande som svart mullbär eller andra och mulle får ju väldigt små bär som mognar tidigt, men ett bra läge är ju dock att föredrar. Tror dock i detta fall som huggorm skrev att söderläge är bättre.
niggle
16-06-2011, 19:56
mitt mulle står i västerläge mitt i en gräsmatta. Jag satte det förra våren och det har överlevt denna fimbulvinter fint. Det verkar ha en väldig växtkraft. Jag tror att kall blåst är det värsta.
niggle
merlin68
17-06-2011, 07:27
Tack för svaren, jag ska gå runt i trädgården idag och se om jag kan hitta en lösning till Mulle. Jag har många buskar och träd i trädgården varav en del stora ex så odlingsutrymmet där mulle kan stå är begränsad. Jag kan dock sällan motstå inköp, sticklingar eller frösådder av nya buskar och träd, = är "arboromaniker"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.