Nila
Skrev för ett tag sen om hur man gör en uteplats med grå betongplattor lite roligare och fick många bra tips. (Tack alla!) smile.gif

Tänkte nu se om det finns någon kreativ människa, som kan tänka sig att komma med ytterligare idéer. Har tänkt lägga plattorna med ganska stort mellanrum och sätta någon trevlig växt att trampa på mellan. Har ev. även tänkt lyfta bort någon platta för att sätta något mer grönt där.

Problemet är att vi har en stubbe stående som kommer hamna i hörnet på stenläggningen. (Som jag inte tänker ge mig på att ta bort, tänkte att man kanske kunde ställa krukor på den, för att liva upp det hela lite mer. Och så älskar barnen att hoppa från den.) smile.gif Längs med nedre kanten av plattorna börjar marken slutta ganska ordentligt, så jag är beroende av att plattorna måste sluta där. (Om jag inte vill ha ännu mer grävjobb, och det vill jag helst inte.)

Egentligen skulle jag gärna vilja ha en snygg kant på det hela (eftersom det blir så fyrkantigt och tråkigt), gärna med vanlig kullersten. Samtidigt är jag en sån där praktisk typ som vill ha det så enkelt som möjligt när jag ska klippa gräset intill, vilket innebär platta stenar i "gräshöjd" som man bara kan köra över med gräsklipparen.

Här är en enkel skiss över stubben och hur plattorna kommer att ligga. Så till mina egentliga frågor:
- Hur kan man göra vid stubben, för att få det snyggt och samtidigt slippa att gräset växer sig högt runt den?
- Hur får jag mer "liv" i en så kantig stenläggning, med tanke på att jag inte kan "runda av" och helst inte vill lägga "knöliga" stenar?
- Hur stort avstånd kan man ha mellan stenarna, utan att det blir för ostadigt att ställa möbler där?

[attachment=61802:uteplats.jpg]

Såååå tacksam för hjälp! blomma.gif
kerstin z5-6
Läge? O ZON
Nila
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-06-2011, 20:59) *
Läge? O ZON

Mest skugga, zon 3
aromata
Ställa krukor på stubben blir fult. Låt stubben vara som den är. Plantera en marktäckare runt om. Kanske nån lågväxande näva. Kanske kan du lägga singel, helst granit.

Mjuka upp linjerna genom att plantera längs ena kanten. Gärna nåt mjukt svajigt som kontrast till den stela betongen. Jag gillar ormbunkar. De stoppar annat från att växa där och de förändras under året.

Avståndet mellan stenarna beror på vilka ben dina utemöbler har. Är det bara tunna metallrör kan du inte ha något avstånd alls. Är det medar kan du ha valfritt avstånd.
Nila
CITAT (aromata @ 16-06-2011, 23:33) *
Ställa krukor på stubben blir fult. Låt stubben vara som den är. Plantera en marktäckare runt om. Kanske nån lågväxande näva. Kanske kan du lägga singel, helst granit.

Mjuka upp linjerna genom att plantera längs ena kanten. Gärna nåt mjukt svajigt som kontrast till den stela betongen. Jag gillar ormbunkar. De stoppar annat från att växa där och de förändras under året.

Avståndet mellan stenarna beror på vilka ben dina utemöbler har. Är det bara tunna metallrör kan du inte ha något avstånd alls. Är det medar kan du ha valfritt avstånd.

Tack för tips! smile.gif
fridsbacka
om ni ska ha en grill där kan ni tex lägga 10*10 sten (huggen) där den skall stå , går att lägga in 10*10 sten mellan plattorna med men kom isf ihåg och packa under stenen så den ligger säkert
KatteLatte
Ormbunke låter jättefint, tänk bara på att de tar mycket plats mot slutet av säsongen, och då de ev är blöta av sensommarens regnande. Så placera de inte för nära. Sen kan man ju fortsätta leka litet med former runt om; t.ex. funkior.

Funkior nära stubben kommer att underlätta att du slipper rensa ogräs där.

En buxbomshäck kan också vara ett alternativ till att rama in betongplattorna, men blir mera strikt.

Alternativt, räcker platsen till att du kan klämma in en kant med dekorgrus emellan platttorna och därefter en kant med kullersten/natursten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon