Scout
Jag skaffade i höstas allåkersbär på rea. 2st "Sofia" och 2st "Beata", (det behövdes minst två sorter för att de skulle pollinera varandra). De har överlevt vintern och blommat. Dessvärre blir det inga bär. När kronbladen fallit från blomman är det bara kvar något torrt kvar, som på bilden. Men inget bär bildas. Vad har jag gjort för fel? borde jag varit där med pensel och pollinerat?
[attachment=61814:PICT6483...pl_sning.JPG]
Scout
Asch då... Nu hamnade detta inlägg i Småprat och inte i Köksträdgården som jag hade tänkt. Hittar ingen funktion för att flyta inlägg mellan kategorier heller, så det får väl ligga kvar.
Klantigt av mig...
ingrids
Har för mig att jag använde pensel, men jag hade mina på en balkong. Sen är det ju annat som kan spela in - dina plantor kanske inte hunnit etablera sig väl nog för att sätta frukt, för torrt kan ställa till etc.
Scout
Det har ju varit varmt, soligt och toktorrt, men nu har de istället varit lite kyligare och regnat oavbrutet. Det är lite antingen eller, och inget av det är väl helt optimalt. Får hoppas att regnet ger dem en chans att etablera sig på ett bra sätt.

Så pensling kanske skulle varit en bra idé ändå. Tänkte att insekterna skulle sköta det åt mig. Ska skaffa några små penslar då, och hoppas på att de blommar om igen.
merlin68
Jag flyttade mina allåkerbär från en tynande tillvar i en solig rabatt till ett halsvskuggigt ställe där de växer som underplantering till amerikanska blåbär. Där trivs de riktigt bra och ger mycket bär. Torka och gassande sol tål de inte alls då tynar de bort. Däremot är de inte särskilt kinkiga med jorden, har de i vanlig trädgårdsjord fast de ska vara surjordsälskande.
Tapio
CITAT (merlin68 @ 22-06-2011, 19:15) *
Jag flyttade mina allåkerbär från en tynande tillvar i en solig rabatt till ett halsvskuggigt ställe där de växer som underplantering till amerikanska blåbär. Där trivs de riktigt bra och ger mycket bär. Torka och gassande sol tål de inte alls då tynar de bort. Däremot är de inte särskilt kinkiga med jorden, har de i vanlig trädgårdsjord fast de ska vara surjordsälskande.

Halaj!

Tack!
Det där visste jag inte.
Fast mina allåkerbär verkar trivas ändå.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon