|
Saldina
17-06-2011, 07:35
Hej!
Jag skulle behöva tips på en väldoftande krukväxt!
Det är så att jag precis fått ett nytt eget litet kontor på jobbet och det luktar verkligen inte bra! Jag har haft en doftspridare med aromaolja nu, men jag upplever att doften blir för stark, att det sprider sig även till de andra ytorna på jobbet, vilket jag inte vet okm det uppskattas... Nu har jag därför tänkt om, och då jag samtidigt skulle vilja ha fler krukväxter på kontoret, tänker jag mig att jag skulle vilja ha någon krukväxt som doftar gott, men lagom mycket! Någon som sprider en konstant diskret väldoftande doft...
Några tips?
ingrids
17-06-2011, 07:44
Det låter som att du söker en doftpelargon - det är bladen som doftar, inte blommorna. Man behöver gnugga lätt för att doften ska frigöras, men å andra sidan blommar blommande växter inte hela tiden. Rosengeranium, den kanske vanligaste doftpelargonen, tycker vissa luktar lite även utan att man tar i den. Doftpelargoner finns i många dofter, från citrus till mintchoklad, så det är bara att sniffa runt till man hittat en favorit.
Basilika? Då får du även ett smaktillskott till lunchen!
Maj zon 4
17-06-2011, 09:32
En krukväxt som doftar hela tiden verkar svårt. Kan inte komma på något annat än Dr Westerlunds blomma, som redan nämnts. Annars kanske en jasmin? Doftar ljuvligt när den blommar, men den blommar ju inte jämt... Även vissa hoyor doftar gott, men det gäller att välja en som inte doftar för mycket, t ex hoya lacunosa.
Varför inte ställa in en kruka med torkade rosenblad eller lavendel? Jag vet inte hur länge doften håller i sig, men den doftar i alla fall varje dag så länge doften varar.
varghem
17-06-2011, 09:55
Min lacunosa luktar då väldigt mycket och har många knoppställningar jämnt... Dr Westerlunds skulle nog jag välja till ett kontor
Tänk bara på att var femte person i Sverige är pollenallergiker. På jobbet brukar det betyda trötthet och lägre produktivitet - året runt.
Red Top
17-06-2011, 12:26
CITAT (Sainty @ 17-06-2011, 13:06)  Tänk bara på att var femte person i Sverige är pollenallergiker. På jobbet brukar det betyda trötthet och lägre produktivitet - året runt. Krukväxter lär ju inte sprida så mycket pollen. Däremot finns det väldigt många doftallergiker i vårt land, som inte tål minsta tvål-, parfym- eller shampodoft. De kanske inte skulle uppskatta en doftande blomma, men knappast gilla den dåliga lukten, som finns nu, heller. Det är ju trots allt Saldina, som ska sitta i rummet dagligen. Rosengeranium, Dr W, tycker jag låter som ett bra alternativ. Man behöver inte ens gnugga på bladen. Det räcker med att dra handen försiktigt över bladen då och då, så sprider sig doften. Edit: Upptäckte att jag stammat.
Mårbacka
17-06-2011, 12:38
Hade doftande petunior inomhus en gång och det gick utmärkt. Annars kanske Gardenia kan vara något.
KatteLatte
17-06-2011, 13:42
Har en jag jobbar mycket ihop med som inte tål mina rosengeranium.
Citronmeliss doftar ju rätt trevligt, men vet inte hur det är ur allergisynpunkt.
CITAT (Red Top @ 17-06-2011, 13:26)  Krukväxter lär ju inte sprida så mycket pollen. Däremot finns det väldigt många doftallergiker i vårt land, som inte tål minsta parfym-, tvål-, parfym- eller shampodoft. De kanske inte skulle uppskatta en doftande blomma, men knappast gilla den dåliga lukten, som finns nu, heller.
Det är ju trots allt Saldina, som ska sitta i rummet dagligen. Vi känner inte till Saldinas omständigheter kring hennes kontor och arbetsplats, därför skrev jag att hon "bör tänka på" sina kamrater. Kontoret tillhör ju inte bara Saldina. Städerskan ska städa, personer kommer in för möten, kamraterna vandrar utanför, ventilationen gör sitt. Att vissa växter inte sprider mycket pollen har inte med saken att göra. För en allergiker kan det räcka med väldigt lite pollen för en irritation. Och arbetsplatser är normalt små och kompakta ytor. Pollen fastnar på kläder och vid möten, fika och matstunder kan personen intill bli påverkade. Lätt hänt att konflikter uppstår. Därför kan det vara bra att göra med arbetskamraterna om de vet vilka växter de är allergiska mot. Och har man gjort en arbetsmiljöutredning på arbetsplatsen så finns det redan dokumenterat och då kan man stämma av med dokumentationen om vilka växter som företaget rekommenderar - och inte.
Saldina
17-06-2011, 18:58
Tack för alla tips! Jag ska åka till någon butik nu de närmsta dagarna och lukta på era olika förslag, och också fundera på om torkade rosenblad eller lavendel skulle kunna vara ett alternativ! Och det ska inte finnas någon som är allergisk, så att det skulle vara ett problem. Att jag ville ha något med en diskret doft var mer för att jag inte vill att någon ska bli irriterad om doften sprider sig till fler rum än mitt och andra kanske inte tycker om den lika mycket som jag!
CITAT (Sainty @ 17-06-2011, 13:06)  Tänk bara på att var femte person i Sverige är pollenallergiker. På jobbet brukar det betyda trötthet och lägre produktivitet - året runt. Och ungefär lika många är doftallergiker och mår fruktansvärt dåligt av starka dofter!
Jag blir himla nyfiken på vad det är som luktar illa i rummet. Visst är det bra med växter men en otrevlig lukt borde nog åtgärdas......
Saldina
18-06-2011, 12:07
Ja, det luktar ganska mycket som att någon inte riktigt sköter sin hygien helt perfekt och att ventilationen mellan hans rum och mitt är sammankopplade. Det är därmed inget som måste åtgärdas, och det är heller inte extremt på något vis, men något som jag känner påverkar min vardag en hel del och då rummet jag sitter i enbart är mitt och kommer vara det de närmaste åren känns det viktigt att jag ska kunna trivas där. Lukten får mig att inte riktigt känna mig hemma där.
Arma stackare...........
Luftrenare??
Lycanthropy
28-06-2011, 11:08
Jag har ett litet tips på en annan växt som tyvärr ibland förbises. Plectranthus amboinicus, kanske mer är känd som kryddkarlsbergare eller mexikansk timjan eller kubansk oregano (kärt barn minsann). Den kräver lite, är otroligt vacker att ha i en ampel och tål lite uttorkning, vilket är viktigt i en torr kontorsmiljö. Om bladen så mycket som vidrörs sprids en behaglig kryddoft. Plantan är dessutom ätlig och kan användas som krydda men till skillnad från många av medelhavskryddorna tål den att vara inomhus året runt.
*Stintan*
28-06-2011, 11:46
Inte fel på de växtförslag du fått men du kan ju köpa värmeljus med doft av t.ex. vanilj som jag personligen inte tycker har så stark doft. Brukar tända ett inne i badrummet ibland. Bara att släcka när man tycker att det räcker. Själklart ska du ha en fin doftande krukväxt också!
Rena luften lite med en fredskalla? Och som doftpelargon rekommenderar jag Orange Fizz, helt fantastisk, sedan finns det någon som skall lukta ingefära också (har namnet hemma och även ett ståtligt exemplar), men jag tycker den luktar lite citron i stället. Lycka till med ditt rum!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|