olanda270
Ingen tycks vilja svara på mitt inlägg 12 juni så jag gör ett nytt försök. I balkonglådor under flera fönster har vi röda pelargioner som vi satte ut i maj månad, då fullt blommande. Efter första utblomningen har nya blomställningar kommit till men de skrumpnar och faller av. Nu är det bara friska fina blad men ingen blomning. Vad kan felet vara?
Red Top
Om du köpte dem i full blom, kan de ha varit hårt drivna i plantskolan.

Det framgår inte av din profil var du bor(vilken växtzon). Själv bor jag i zon 4/5 och jag sätter inte ut mina pelargoner förrän i början-mitten av juni. Om det varit väldigt kallt på nätterna, kan blomknopparna ha tagit skada. De pelargoner du köpte har nog tillbringat tiden inomhus innan de skickades till försäljning. Då behöver de långsamt avhärdas innan de får sin plats utomhus.

Du skriver att bladverket är friskt och fint. Om man ger för mycket näring, tycker inte pelargonen att det finns någon anledning att sätta blommor(föröka sig). De kan helt enkelt ha det för bra.

Tog du bort blomställningarna när de var överblommade? Annars försöker de kanske gå i frö.

Det är några anledningar jag kan tänka mig.

PS. Om du inte får svar på din fråga direkt, kan du istället för att starta en ny tråd, putta upp din första genom att skriva t ex "puttar upp" eller "ingen som har några funderingar"? Det är många som skriver på forumet och det är lätt att en tråd halkar ner utan att ha fått svar, om det inte var någon, som hade något svar, inne på forumet de närmsta dagarna. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon