merlin68
Tänkte dela med mig av mitt recept på goda baci (kyss på italienska):

2 msk smör gärna osaltad
1 dl grädde
150 g choklad (jag tar den extra mörka 86%.)
ett par droppar pepparmyntsolja eller 1 msk valfri likör eller whiskey. Lite stark kaffe är också gott. Prova dig fram till:)

Koka ihop smör och grädde och låt chokladen sakta smälta i blandningen. Tillsätt likör/whiskey eller annan smaksättare sist.
Ställ i kylskåptet i minst 1 timme så massan blir fast. Spritsa den sedan i små högar(toppar). Ev kan man doppa bakelserna i smält choklad men de är goda som de är:)

Buon appetito!
mamamaggan
Tack för det receptet !

Ska nog provas redan i dag med en kopp kaffe till.

Ett perfekt recept för den som vill undvika kolhydrater.
Kryddan03
Vet inte om jag skulle vilja kalla den för sockerfri med 150 g choklad i. wink.gif Oavsett kakaohalt innehåller de flesta mycket socker.

Fast gott låter det! biggrin.gif

CITAT (mamamaggan @ 17-06-2011, 14:18) *
Tack för det receptet !
Ska nog provas redan i dag med en kopp kaffe till.

Ett perfekt recept för den som vill undvika kolhydrater.

g.gif Gäller bara att välja rätt choklad om man vill undvika kolhydrater: http://www.carbzone.se/Jamfor-Choklad.pdf
merlin68
CITAT (Kryddan03 @ 17-06-2011, 20:13) *
Vet inte om jag skulle vilja kalla den för sockerfri med 150 g choklad i. wink.gif Oavsett kakaohalt innehåller de flesta mycket socker.

Fast gott låter det! biggrin.gif
g.gif Gäller bara att välja rätt choklad om man vill undvika kolhydrater: http://www.carbzone.se/Jamfor-Choklad.pdf

Jag brukar baka dessa när jag får besök av min ägg- och glutenallergiska kompis. Har inte ens tänkt på socker eller kolhydrater confused.gif
mamamaggan
Visst måste man hålla koll på sockret men det är iaf bättre än mycket annat när man vill undvika kolhydrater . Den blir så mäktig också så man behöver inte ta så mycket av den.

Man kan unna sig denna " kyss " en gång i veckan utan att ha det minsta dåligt samvete .
merlin68
Man kan nog göra receptet med bara kakaopulver fast det blir starkt dåsmile.gif Då kan man äta en sådan om dagen w00t.gif rolleyes.gif
vixiepixie
Mörk bra choklad innehåller inte på långa vägar lika mycket socker som tex mjölkchoklad.Märker nästan ingen skillnad om jag äter några bitar mörk choklad.Jag är diabetiker och tar blodprov ofta:D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon