mejan
Jag har ett nyinköpt gammalt hus med en stor, rätt så innehållslös trädgård. Nu håller jag på att skissa på en kombinerad perenn- och tulpanrabatt. Jag ska avsätta en hörna av trädgården, ca 5 kvm, där jag vill ha ett "hav" av tulpaner och andra lökväxter. De sorter jag vill ha är nästan alla tidigblommande och jag vill därför kombinera rabatten med senblommande perenner. Men hur ska jag göra med planteringen? Lökarna ska sättas på hösten och perennerna helst på våren. Ska jag sätta ut perennerna nu och komplettera med lökarna i höst, eller ska jag vänta med perennerna till nästa vår? Eller spelar det ingen roll kanske?

/Maria
ingrids
Enklast är nog att sätta perennerna först och lökarna sedan, annars riskerar du att glömma var lökarna var satta och klyva dem med spaden. Plantera krukodlade perenner såhär års funkar men kräver en hel del vattning.
Camelian
Håller absolut med ingrids! Jag skulle sätta perennerna nu direkt. Ju tidigare de får börja växa desto bättre ur ogrässynpunkt, men du tjänar också in en hel tillväxtsäsong. Jag rekomenderar att du planterar perenner med ett yvigt och ganska högt bladverk så slipper du se de tråkiga halvvissna tulpanbladen när lökblomningen är över.
mejan
Tack så jättemycket för svar! Då ska jag ge mig ut på jakt efter mina perennfavoriter bums!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon