Full version: Fläderträd
Ankigozo
Hej
Jag har ett jättefint fläderträd på min tomt. Men har fått höra att det finns äkta och oäkta fläder? Stämmer det? hur ser man vilket i så fall, är äkta??
Tack på förhand
//Anki
Huggorm
Bryt en kvist och se på märgen. Vit märg är äkta fläder, medan grå märg är druvfläder. Äkta har även svarta bär, men druvfläder har röda.
kerstin z5-6
oäkta vet jag inte:) men druvflädern är giftig och får röda bär,medan vanlig fläder, Sambucus nigra får svarta bär
Druvflädern,Sambucus racemosa finns med en rad vackra bladfärger,men någon flädersaft blir det inte från den
KRT
Har inte den ena sorten "platta" blommor och den andra konvexa???
Eva i Skåne
Jo, platta blommor på den ätliga.
Sen tror jag inte druvflädern har samma aromatiska doft, men vågar inte svära på det.
KRT
CITAT (Eva i Skåne @ 17-06-2011, 19:52) *
Jo, platta blommor på den ätliga.
Sen tror jag inte druvflädern har samma aromatiska doft, men vågar inte svära på det.

Var det jag trodde, vilket betyder att jag har flera buskar i trädgprden som kan anväbdas för att göra saft!!!!
Kryddan03
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-06-2011, 18:11) *
oäkta vet jag inte:) men druvflädern är giftig och får röda bär,medan vanlig fläder, Sambucus nigra får svarta bär
Druvflädern,Sambucus racemosa finns med en rad vackra bladfärger,men någon flädersaft blir det inte från den

Håller med dig om "äkta" och "oäkta".

Däremot finns det sambucus nigra med fina blad- och blomfärger och med fina blad också t ex Sambucus nigra Black Beauty ('Gerda'), Sambucus nigra Aurea, Sambucus nigra Black Lace ('Eva'), Sambucus nigra 'Aureomarginata', Sambucus nigra 'Albovariegata' etc
http://www.skud.se/index.php?option=com_wr...r&Itemid=53

De variegerade har jag ännu inte sett på någon plantskola men såväl purpupfärgade och finflikiga. Jag har själv haft en flikbladig. smile.gif

Edit: Äsch! Länken till Skud funkade inte. Den skulle ju gå till sökresultatet för sambucus nigra. sad.gif
Aqvakul
Druvflädern blommar tidigt, typ i maj och har redan röda bär i början på juni. Den äta flädern blommar senare i juni. (zon 1)
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 17-06-2011, 20:32) *
Druvflädern blommar tidigt, typ i maj och har redan röda bär i början på juni. Den äta flädern blommar senare i juni. (zon 1)

Här i zon 3 är druvflädern senare, den har nyss börjat blomma här där jag bor, och bären kommer inte än på länge
kerstin z5-6
Black lace och Aurea är underbara växter smile.gif och hårdföra i z5-6
Kryddan03
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-06-2011, 21:30) *
Black lace och Aurea är underbara växter smile.gif och hårdföra i z5-6

Jag är väldigt sugen på Black lace. Så, vacker! smile.gif
Undrans om saften blir rosa? giggle.gif
Ankigozo
Tack alla som svarat. Jag ska ut och undersöka imorgon men tror nästan att det är en äkta fläder jag. Så trevligt! Trevlig hel//Anki
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kryddan03 @ 17-06-2011, 21:34) *
Jag är väldigt sugen på Black lace. Så, vacker! smile.gif
Undrans om saften blir rosa? giggle.gif

Jag har både black lace och den brokbladiga lätt att sticklingsföröka. tummenupp.gif
Kryddan03
CITAT (flaxss @ 17-06-2011, 23:29) *
Jag har både black lace och den brokbladiga lätt att sticklingsföröka. tummenupp.gif

Jag skulle gärna ha en Black Lace på terrassen. Dock verkar det som att fläder inte trivs så bra i kruka. Eller den flikbladiga jag hade förut funkade i ett par år sedan började den att tyna bort. Så, den fick flytta ut till en kompis på landet istället.
Men, någon gång i framtiden om jag får en egen trädgård får det bli några flädrar (heter det så i pluralis?) smile.gif
kerstin z5-6
nej men den funkar i sand.. ta upp en platta i terassen om du kan smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kryddan03 @ 18-06-2011, 22:46) *
Jag skulle gärna ha en Black Lace på terrassen. Dock verkar det som att fläder inte trivs så bra i kruka. Eller den flikbladiga jag hade förut funkade i ett par år sedan började den att tyna bort. Så, den fick flytta ut till en kompis på landet istället.
Men, någon gång i framtiden om jag får en egen trädgård får det bli några flädrar (heter det så i pluralis?) smile.gif

Jag har mina i krukor, dom fryser ner ganska hårt varje år men växer med mycket tillväxt till sommaren, vill du ha så säg till. Lätta att föröka ju.

Har nog inte haft dom tillräckligt längre i kruka för att dom ska må dåligt, hoppas jag hinner plantera ut dom innan det såfall händer att dom tynar bort. Jag tänkte hitta platser för dom att planteras på. Dom mår ju bättre på det att planteras ut.
Kryddan03
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-06-2011, 23:05) *
nej men den funkar i sand.. ta upp en platta i terassen om du kan smile.gif

Jag har en takterrass så jag tror inte att grannen som bor under terrassen blir så glad om jag gör hål i hans tak. wink.gif
Huggorm
Det kanske är det vanliga med vedartade växter i kruka, att de snabbt slukar all näring och sedan får problem?
Kryddan03
CITAT (flaxss @ 18-06-2011, 23:26) *
Jag har mina i krukor, dom fryser ner ganska hårt varje år men växer med mycket tillväxt till sommaren, vill du ha så säg till. Lätta att föröka ju.

Har nog inte haft dom tillräckligt längre i kruka för att dom ska må dåligt, hoppas jag hinner plantera ut dom innan det såfall händer att dom tynar bort. Jag tänkte hitta platser för dom att planteras på. Dom mår ju bättre på det att planteras ut.

Jag vet inte varför den började tyna bort egentligen. De växer ju ganska kraftigt så jorden i kruka kanske inte förslår. Å andra sidan har jag ju sett fläder växa i minst sagt magra jordar så jag vet inte.
Hur som haver: Tack för erbjudandet det var väldigt snällt av dig att tänka på mig. Men, jag tror att jag väntar tills jag har en plats där jag vet att de trivs. smile.gif
Kryddan03
CITAT (Huggorm @ 18-06-2011, 23:48) *
Det kanske är det vanliga med vedartade växter i kruka, att de snabbt slukar all näring och sedan får problem?

Har också funderat i de banorna. Fast jag hade ett körsbär i ca 15 år som trivdes alldeles utmärkt. Det fick tyvärr flytta förra året då jag inte hade någonstans att göra av det under renoveringen av huset. Annars hade jag nog fortfarande haft det kvar. Vet inte om du räknar in kaprifol till vedartade växter men det har jag en som är över 20 år. Forsythian är omkring tio år nu, tror jag, och den funkar också jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon