Full version: Rosor
Siri på kobben
För ett år sedan flyttade vi till vårat hus. I den så kallade trädgården fanns det två rosor som stod intill verandan. Året innan hade huset målats och de stackars rosorna hade man brutit av och klivit på. Jag fick klippa ner dem så gott det gick och hoppades på det bästa. Det växte så det kankade hela sommaren med långa skott med massor av blommor.
Nu har jag kommit till ett dilemma, kan det vara klätterrosor??? Hur ser man om det är klätterrosor?
Åsa, mälardalen zon 2
Låt dem vara ett par år blir det fullt med långa rankor som har svårt för att hålla sig uppe själva utan måste bindas upp vid ex. spaljé så är det troligtvis en klätterros/klängros.

Med tanke på att du klippte ner rosen hårt och den ändå blommade rikligt indikerar att det är en ros som blommar på ettårsskotten.

Om du har möjlighet att lägga in en bild på rosen när den blommar så kanske det är någon på forumet som känner igen vilken sort det är.
Siri på kobben
Tack för ditt svar. Jag skall försöka ta en bild på rosen i sommar, det skulle ju va kul och veta vad rosen heter.

Mvh Siri biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon