Full version: dill
Odlarinna
Dillen växte bra men plötsligt torkar den.Har inte sett ohyra vad kan det vara?
EKLO
Dill är lurigt. Det finns en massa svampsjukdomar som oftast brukar yttra sig som att dillen blir liksom rödaktig på stammen eller bladen. Tyvärr inget annat att göra än att välja ett nytt ställe, så igen och hålla tummarna.

Själv har jag det bättre numera, dillen "skrumpnar" inte ihop förrän senare på säsongen, nu är den fin och ett par veckor till, då klipper jag och fryser in, för sen kommer den där förjolade svampsjukan och allt blir förstört.

Man ska tänka på att ha lucker och fin jord, gärna luckra lite extra runt dillen.

Lyckas du sedan så tänk på att låta några gå i blom om du kan, ruska runt de fröna direkt från plantan sedan - självsådd dill verkar på alla sätt växa bättre och vara mer motståndskraftig, vad det nu beror på. men den dyker ju upp lite här och var, så man får sedan vara försiktig med var man rensar.
Odlarinna
Tack ! Jag skall luckra upp jorden och hoppas det hjälper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon