PMK
Tja!

Har nu i två omgångar sått sockerärtor, enligt påsens beskrivning. Tror det var ''Mylla ner 2-3 cm ner i jorden och vattna ordentligt om det är torrt'' typ. Simpelt?

Totalt har en enda grott och kommit upp, av en hel påse, 85% grobarhet?

Frågeställningen är:

Fick jag en dålig påse tro?
Eller är sockerärtor kinkiga?
Hur skall man då så dem för att lyckas?

Har tidigare haft ärtor på precis samma ställe (dock för ett antal år sedan nu) och då kunde jag iiiiingenting om hur man odlade nånting, bara slängde ner dem i jorden och fick en massa skörd. Nu, hyfsat intresserad, sket det sig fullständigt? wacko.gif

Kan dem ha fått det för blött och typ.. ruttnat/dränkts?
kerstin z5-6
Lägg dem i ljummet vatten 6 tim före sådd..så gror de snabbare
Motti
Säger som Kerstin Z5 man ska nog blötlägga dom ett dygn innan för att få en snabbare grodd,gäller även bönor.
NilaM
Jag blötte inte mina förra året och det gick bra i alla fall. Fast man får nog vara noga med vattningen då. Satte bara i mina i förrgår också, så får väl se om det funkar den här gången med smile.gif
EKLO
Sockerärter är ju normalt rätt lätta, men alla frön kan förstås ruttna om det är alltför blött och kallt i jorden - även om just sockerärter ju ska börja gro när jorden bara är en 5-6-7 grader. Brytärter behöver lite varmare jord för att gro.

Och så klart: man kan ha otur med fröpåsar, men en på en hel påse, ja det är ju verkligen sorgligt.
andersen
Ärtor,bönor mm, så låter jag bli att skörda allt, utan tar frö på hösten, och sår av dom året efter, det brukar bli mycket bra resultat av det.
Tulipanaros
Fåglar älskar sockerärter. Fiberduk över sådden är ett hett tips. smile.gif
Garden bliss
De tar inte bara väldigt lång tid på sig?

I våras sådde jag sockerärter utomhus. Efter 2 veckor hade inget kommit upp så jag satte blomsterbönor på samma ställe. Efter ytterligare 2 veckor kom blomsterbönorna. En eller ett par veckor efter det kom även sockerärtorna. Så vitt jag kan se har alla utom 1 frö grott (9 av 10), men det tog alltså väldigt lång tid.

Det verkar även vara olika för olika sockerärtssorter för under tiden som jag väntade på blomsterbönorna så köpte jag en ny sorts sockerärtor, för att plantera på ett annat ställe, och de grodde på mindre än 2 veckor (det var iofs. även varmare ute då).

Har du grävt upp bönorna och kollat hur de ser ut?
Eva 33c
sockerärter brukar gro fort,på några dagar, om man sår de när jorden är varm. Vid tidig sådd kan man få vänta längre eftersom fröerna väntar på rätt temperatur i jorden.
Men någon pratade om fåglar, och det tror jag kan vara en förklaring till "utebliven" grodd. Både bönor och ärter lever farligt här på "groddstadiet", inte vet jag om fåglarna misstolkar dem för feta gröna larver, men de är ena baddare på att plocka upp de späda groddarna smile.gif Testa att så och täcka över med fiberduk.
PMK
Tack för sköna tips!

Får helt enkelt köpa nytt och så nu, så får det bli som det blir! Kanske eventuellt täcka.. och skall definitivt testa att blötlägga innan!

Hoppas det hinner ''bli något'' trots att man sår såhär sent då?

Nu regnar det ju och marken ser blöt ut, och jag vill ju liksom inte göra samma misstag igen? Enda skillnaden är att marken nu är varmare, och att jag då kommer blötlägga dem innan, annars är det ju precis samma förutsättningar..? Aja, får försöka helt enkelt!

Ang fåglar tror jag att jag hade märkt det ändå, då jag har sådden precis utanför dörren i princip, och sådde ordentligt många varje gång, så skulle varenda en ha blivit tagna av fåglar känns det som jag skulle märkt det.

Jag grävde ju upp den första misslyckade sådden, och då hade ju ärtorna jag hittade inte grott alls, var bara helt mosiga..
johena
jag tror på fåglar eller möss. de äter upp en sådd på nolltid, så det vore inte helt märkligt om du inte sett det. så igen och täck med fiberduk. en låg sort bör du hinna få skörd av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon