MAAAE

Hallå

Jag har en växt (minns inte varifrån jag ursprungligen fick den) som växer och frodas som sjutton. Trodde först att det var citronmeliss, den liknar visserligen lite men jag är osäker...Den doftar fantastiskt, lite oregano/basilika/citronmeliss. Jag har inte provar att planera ut den i trädgården ännu, men i kruka blir den ca 1 meter. Någon som kan hjäls mig med detta?

/Magnus
CillaM
Det är en kryddkarlbergare, Plectranthus amboinicus. Växer kraftigt hos mig och jag ger bort sticklingar till höger och vänster. Doftar ljuvligt eller hur?
MAAAE

Oj, där ser man. Tack för svaret. Ja, den doftar verkligen härligt, jag har en planta lite överallt nu, ger bort sticklingar hela tiden, mycket uppskattat.
Eva i Skåne
Är det nån av er som har för många sticklingar köper jag gärna en, eller byter mot nåt annat. Verkar så spännande wub.gif
jordundernaglarna
CITAT (MAAAE @ 17-06-2011, 21:40) *
Hallå

Jag har en växt (minns inte varifrån jag ursprungligen fick den) som växer och frodas som sjutton. Trodde först att det var citronmeliss, den liknar visserligen lite men jag är osäker...Den doftar fantastiskt, lite oregano/basilika/citronmeliss. Jag har inte provar att planera ut den i trädgården ännu, men i kruka blir den ca 1 meter. Någon som kan hjäls mig med detta?

/Magnus

Vilken fin en! Köper gärna loss ett par sticklingar/byter mot något annat om du har möjlighet.
Mvh...Thomas S.
NiklasTyreso
En sökning på den medicinska fackdatabasen Pubmed gav 20 svar:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=Pl...us%20amboinicus

Använder man örten som krydda ibland är nog ingen fara, för den är en spridd krydda och medicinalväxt.

Det finns mindre studier som visar att den har antioxidant och antiinflamatorisk effekt villket i studierna visade sig gynnsamt på bl a reumatism och njurfunktionen.

Negativt var att en studie berättar att man kan bli allergisk ,mot Plectranthus amboinicus, vilket kunde ge bensår som inte vill läka!
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16364130

Så man ska nog inte äta växten dagligen under längre perioder.
Nyttig ibland, men med måtta.

/ Niklas
Red Top
Ja Niklas. En kvinna hade utvecklat allergiska kontakteksem, efter att ha använt bladen direkt på benen. Hon hade inte ätit dem.

Man bör heller inte använda bladen eller extrakt av dem på slemhinnor i t ex näsan eller munnen eller i ögon osv. smile.gif
NiklasTyreso
CITAT (Red Top @ 23-07-2011, 13:19) *
Ja Niklas. En kvinna hade utvecklat allergiska kontakteksem, efter att ha använt bladen direkt på benen. Hon hade inte ätit dem.

Man bör heller inte använda bladen eller extrakt av dem på slemhinnor i t ex näsan eller munnen eller i ögon osv. smile.gif

Hmm. Det låter inte trevligt.
Man har ju slemhinnor i munnen, magen och tarmarna.

Som krydda är säkert ok, för det är ju mindre mängder tillsammans med annan mat.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon