har en stor gammal rhododendron som är säkert 3x3x2 m. Står mitt på gräsmattan, ensam. Blommar snällt i lila. Fin, ett par veckor varje försommar.
Men resten av året så tråååååkig!
Vågar man liva upp med ett par klematisar som får klättra och blomma? några andra bra ideer att plantera vid dess fötter?
Monica zon 1
18-06-2011, 09:05
Jag såg en fantastisk roderdendron om de hade stammat upp, det blev riktigt bra, sen planterat annat där inunder.
Det låter fint även med klematis i roderdendronen, men huruvuvida det funkar får någon som har bättre koll svara på.
Lycka till!
lenakron
18-06-2011, 09:11
Jag har precis gjort detta i år . Jag har två jätte finna rodordendon som dock blivit lite kala i mitten och där har jag nu planterat klematis. Och det verkar som de tar sig riktigt bra. Huruvida de kommer överleva och frodas framöver är inget som jag än vet.
Gunilla T
18-06-2011, 18:28
Rhododendron vill ha jord med lågt pH värde - en surjordsväxt - klematis är det inte så det passar inte så väl ihop. Vill du samplantera med Rhododendron bör du välja surjordsväxter.
lavendelgården
18-06-2011, 20:03
Eldkrasse eller Codonopsis "Grey Wilsonii" fungerar bra och ger en fantastisk effekt om några år.
Lycka till
Åsa
Tack för era svar!
Det där med surjord tål ju att tänka på....men kan det kanske gå om man planterar i utkanten av R-s grenverk? där möter ju "vanlig" jord?
Codonopsis var ju onekligen mkt vacker, men känns som lite överkurs. Googlade och hittade svårsådda sytrådar...finns den att köpa som färdig planta nånstans?
octachoron
20-06-2011, 10:24
Många klematis klarar (och tom föredrar) lågt pH-värde. Vissa växer ner till pH 5 så en klematis planterad i utkant av Rhododendronjord tror jag skulle klara sig bra.
kerstin z5-6
20-06-2011, 10:31
utöka torvpartiet i stället finns massor av växter som klarar sur jord
36.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.