HelénE
Jag brukar normalt inte stjäla från gamla tomter, men detta är då så gammal och finns knappt tillstymmelse till bebyggelse på och tillhör ett bolag som inte bryr sig ett smack om gamla trädgårdsväxter.

I kväll sa min man till mig att han sett ett Gullregn vid ödetomten. Eftersom han normalt knappt kan se skillnad mellanros o tulpan biggrin.gif så trodde jag honom knappast,men efter kvällens hundpromenad så kan även jag konstatera att nästan mitt i skogen så står där faktiskt ett gullregn,

Det var iof. ett av det det mest ynkliga gullregnen jag sett, en rak stam ca 3m hög med nästan inga förgreningar. Men det är faktiskt ett gullregn . Jag är mycket förvånad confused.gif men det ÄR faktiskt ett gullregn.

Fråga är nu om vi ska gräva upp den och förflytt den till vår tomt, hur gär man? Ska man skära ner den eller ska man låta den var som den är.

Tänkte låta den blomma klart (hittade faktiskt 4 blomstängslar på den) innan något görs.

Nästa fråga: HUR vill gullregn växa? Sol? Halvskugga? Torrt, halvtorrt , torrt????

Har själv ingen aning.

Helén
Huggorm
Gullregn vill ha sol, helst hela dagen, och gärna varmt och väldränerat. Men att flytta en tre meter hög planta är inte det lättaste. Du får nästan börja med att rotbeskära, och så småningom försöka få med en så stor rotklump som möjligt. Leta lite till, så kanske det finns fler, mindre plantor. De är lättare att flytta desto mindre de är. Annars går de även lätt att föröka med frö, men det tar ju tid innan de blir stora i såna fall
mejram
Annars kan du få komma hem till mig i Bålsta och gräva upp rotskott eller frösådda plantor. Det växer som ogräs här...
Hannele
Kolla i stället om i närheten finns små fröplantor, betydligt lättare att flytta och få dem att etablera sig.
HelénE
Efter lite ytterligare inspektion på platsen så hittade jag faktiskt några mindre plantor, bara en meter höga. Ska pröva att ta en av dessa istället.

Dessa växer alltså mitt i skogen, står ganska skuggigt, det är alltså en väl igenväxt ödetomt så förhoppningsvis kan jag erbjuda bättre chanser till sol. Kanske var det första året de blomma nu, eftersom jag inte sett detta tidigare. Går förbi dör med hunden varje dag.

Funkar det inte att flytta en av de mindre så lägger jag Hanneles erbjudande på minnet smile.gif

Helén
Vildörtsträdgård
Hej HelenE!

Om du inte lyckas eller om du vill ha fler gullregn så har jag årsbebisar på tillväxt som du kan få ! Bara att anmäla intresse och komma och hämta i Tullinge!
Gullregnen växer ganska fort så även om de bara är 10-20 cm nu så säkert 50 i höst och 1 m nästa år .

Vildört
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon