AgnesC
Hej! Har tänkt sätta ett litet träd/buske på var sin sida om vår entrétrappa.
Det är i sydvästläge med sol stor del av dagen, rabatterna är upphöjda o har bra jord, men pga läget blir de ju ganska torra (brukar dock vattna rätt flitigt). Bor i zon 4, kan blåsa en del från norr. Vill ha ett litet uppstammat träd, max 1,5 meter, gärna klippa kronan till boll. Funderar på liguster, alltså inte den vintergröna, eller kanske hagtorn? Svensk hagtorn kan ju bli knotiga o fina. Mottager tacksamt tips!!
Katti med torpet
Kanske en bollpil som är rund av sig själv?
AgnesC
Misstänker att det blir ett för stort träd, skall alltså stå i rabatt utanför vår glasveranda, eller kan man kanske klippa det så pass att det håller sig litet? Kanske går??
KURT
Hängkaragan eller fjäderkaragan kan ju vara dekorativa och blir inte stora, se även:

http://hem.passagen.se/ayla/html/html/mindre_tr_d.htm
AgnesC
Tack för nya tips!! Ingen risk att häng-och fjäderkaragan får mjöldagg precis som sibirisk ärtbuske? Läget är som sagt mycket soligt och relativt torrt?
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ju även tänka sig att förena nytta med nöje, det finns ju ex. vita och röda vinbär på stam (ympade på gullrips) som kan passa i det läget (svarta vinbär vill ha fuktigare lägen. OBS! Vinbär på stam måste ha en stödkäpp hela livet.
KURT
Det finns också mycket små körsbärsträd.
AgnesC
Ingen kommentar gällande uppstammad liguster, skall man tolka det som att jag är helt fel ute? Att jag bor i fel klimat är jag alltför medveten om. Den idé till rabatt som finns i mitt huvud såg jag förebilden till i England
i somras, inte helt lätt att kopiera till blåsig Upplandsslätt!!
Hannele
Liguster blir hur bra som helst, som boll... vad som helst.

Ulla Molins liguster-trappa.
Ingis
CITAT (AgnesC @ 25-02-2004, 15:43)
Tack för nya tips!! Ingen risk att häng-och fjäderkaragan får mjöldagg precis som sibirisk ärtbuske? Läget är som sagt mycket soligt och relativt torrt?

Jo, det är en riskt med det. Min fjäderkaragan fick det och till slut fick vi ge upp och ta bort trädet.
Hälsningar Ing-Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon