nu skäms jag nästan..men hur ska jag göra med gurkan som blommar. jag har trott att de redan har blommat då de har ca 5 cm långa och minst blyertspenntjocka gurkor redan. men nu har det kommit en blomma i änden av gurkan.. så gurkan som finns är alltså ingen gurka än? trillar bort om inte befruktning sker?´nu har det regnat och varit dåligt väder så inga pollinerare flyger omkring. så ska man dutta lite med en penssel ?
isklockan
18-06-2011, 09:40
Nu blir jag riktigt nyfiken på vilka svar du kommer att få för jag har ju trott att det är gurkorna som är på väg hos mig, de där små som syns just nu :-)) Så som du beskriver måste det ju vara desamma som jag har just nu...
MVH isklockan
bra att jag inte är den enda som lever i ovisshet
Anja Danmark
18-06-2011, 13:35
I skal ikke gøre noget som helst - agurkerne kommer helt af sig selv!
De fleste af de nye sorter giver udelukkende hunblomster, som giver agurkerne. Skulle der komme en hanblomst (uden agurk), skal den helst fjernes - hvis hunblomsten bliver bestøvet/pollinerad, vil den nemlig koncentrere sig om at danne en masse frø til næste generation, og det bliver agurken ikke bedre af...
Davidoff
18-06-2011, 14:01
Blomman sitter på ett litet skaft som kan se ut som en liten gurka i början. Den behöver inte pollineras, utan börjar snart svälla upp fruktämnet mellan blomman och skaftet. Blomman sitter sen kvar lite halvvissnad, ibland även när gurkan är stor! :-) Jag har tagit ett par mogna per planta hittills och några mindre, som jagvtycker är godare. Se till att plantorna har det blött och får gödning. Lycka till!
/D
vad bra!! tack båda två för svar!
då bara väntar jag ( och isklockan) på gurkor!
isklockan
18-06-2011, 21:27
CITAT (theca @ 18-06-2011, 21:09)

vad bra!! tack båda två för svar!
då bara väntar jag ( och isklockan) på gurkor!
Hi hi ja det gör vi då...bra att frågan kom upp här på forumet. Jätte bra ställe :-))
Har också gurkor på G :)Jag har noterat att ibland när man köppt Svenska färska gurkor har blomman suttit kvar i ena ändan.Anntar att gurkor också har hon och hanblommor därför sitter blomman kvar på en del,ja jag gissar bara att det kan vara så.?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.