Full version: Kyckling med apelsin.
skånepåg
Hitta en kycklingfilee i frysen och ibland på tv får man höra om apelsin till kyckling, har kollat runt lite på nätet men vilken är godaste såsen/rätten?
Måste ju testas ^^
Monica zon 1
Har vid ett par tillfällen gjort en god gryta med kyckling och apelsin.

Orginalreceptet (hämtat från Arla, se nedan) innehåller ingen apelsin, men jag brukar komplettera med lite olika grönsaker eller frukter till recepten och här blir skalade apelsinklyftor mycket bra till.
Gott tycker hela familjen.

Haremsgryta med kyckling och citron
Inspiration från Marocko och Persien möts i en krämig gryta med fräsch smak från citron och lite sting av sambal oelek.
ShareIngredienser
4 port
4 kycklingfiléer, ca 500 g
2 vitlöksklyftor
Arla smör
1/2 tsk salt
2 1/2 dl Kelda Matlagningsgrädde 15%
1/2 hönsbuljongtärning
1 tsk kinesisk soja
1 tsk sambal oelek
1 msk honung
rivet skal och pressad saft av 1/2 citron
1 burk kikärtor
1/2 dl hackad persilja
Gör så här
Skär kycklingen i bitar. Skala och grovhacka vitlöken. Bryn kycklingen runt om i smör i en stekpanna, tillsätt salt och vitlök. Blanda grädde, buljongtärning, soja, sambal oelek, honung och citronsaft i en gryta. Lägg i kycklingen och vitlöken. Låt koka under lock ca 10 min. Skölj kikärtorna och låt rinna av. Rör ner citronskal, kikärtor och persilja. Låt koka 2 min till. Servera med couscous och svarta oliver.

Källa: Arlaköket nr 4 2003

skånepåg
Intressant, tur jag har honung för farfar är biodlare, ska testa lite av det ^^
Tack =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon