Fanny-Lo
Har sökt runt på nätet för att hitta info om blåregnet som ska vara härdigt upp till zon 5 (sägs klara ner till -40 grader?). Hittar mest diskussioner med skeptiska inlägg men inga direkta erfarenheter. Finns det någon sm faktiskt provat? Någon som har positiva erfarenheter?
Jag blev iallafall "lurad" att köpa en jättefin planta som jag tänkte sätta vid en södervägg med bra dränering. Vattning lär krävas, men jag vattnar ju redan andra växter där så det bör nog inte vara något problem.
Har förstått att den ska beskäras rätt mycket, gäller det direkt vid plantering?
Kom gärna med tips och erfarenheter! Har ju länge drömt om blåregn här uppe...
Krolliljan
Jag har ingen erfarenhet av att sätta blåregn längre upp i landet eftersom jag bor i zon 1.
Men jag har ett blåregn. De första åren kan du uppbyggnadsbeskära det d v s välja ut en huvudstam och sen grenar som kan gå ut från den. När blåregnet växt till sig som du vill ha det ska du klippa hårt i september och februari( här i zon1) och det finns de som klipper i regnet hela tidet på sommaren och tvingar fram blomknoppar.

Har en länk här på engelska

Har ngn till på svenska men kan inte hitta den just nu. smile.gif
Krolliljan
En till på engelska här

Hittar fortrfarande inte de på svenska.
kerstin z5-6
Ta det lugnt med klippet i zon 5 o låt det etablera sig först.Vintern "klipper ner det mesta.
Fanny-Lo
Tack för länkarna! Det var bra info.
Kerstin - har du ett blåregn hos dig? Berätta gärna mer isåfall om hur det har gått!
kerstin z5-6
ja har haft.. men det var inte den tåliga .. jag ska testa den!
Fanny-Lo
Ok. Man blir ju lite skeptisk ändå, jag menar, om det verkligen finns en sort som klarar sig här uppe borde inte någon ha bra erfarenheter? Eller är den så pass ny så att ingen hunnit testa?
Hur som helst så får jag väl testa och se hur den klarar sig, blir spännande! Även om förväntningarna inte är så stora.. Får rapportera nästa år! smile.gif
karinc
Jag tror faktiskt att den är väldigt ny...Jag köpte den förra året - och det var typ FEMTE gången jag provade med blåregn! Hade aldrig sett den innan. Den lever i år oxå, trots kall vinter. Bor i zon 3-4. DEn är yttepyttig, men lever, vilket aldrig nån av de andra har gjort efter vintern. Jag har hört att det kan ta några år innan de sätter fart och växer.
Tuvsnöbär
Jag satte två stycken mot södervägg förra året, i zon 3-4. Nu i sommar tog det jättelång tid för dem att komma igång, trodde de var döda! Men plötsligt för ca 3 veckor sen tittade de fram. Tror inte de hann etablera sig riktigt eftersom jag satte dem i augusti, och jag täckte dem inte i vintras. Men de lever!
Måste vattna lite mer på dem nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon