Full version: ros till balkongen
nitsua
Hej på er!

Jag är nygammal kan man säga. Var här när jag hade trädgård, men nu bor jag i lägenhet och saknar trädgården.. mycket! Tänkte ändå försöka mig på en eller två rosor på balkongen (mycket liten balkong utan glas). Har dock aldrig odlat ros i kruka innan. Tänker mig att det behövs minst 50*50*50cm.

Jord - är det bäst med Hasselfors rosjord, eller planteringsjord + gödsel?

Hur får jag den/dom att klara vintern - har inget utrymme som ligger runt 0 C så den får stå kvar på balkongen under vintern?

Så till det roliga, vilken ros är lämplig. Jag har tre liknande rosor (samma typ och färg) som jag lutar åt, men vill gärna ha lite tips. Dels på lämplig färg (bifogar bild) samt lämplig sort (gärna då med en motiveringen varför Du tycker sorten är lämplig).

Bor i Stockholm och balkongen är i söderläge med sol hela dagen.

Trevlig Sommar!
Peter
Ålgryte
Välkommen tillbaka Peter!

Jag har en Lucia och en Westland som blommar nu på min blåsiga österbalkong i Malmö. De står i varsin kruka planterade i rosjord från Änglamark COOP. Den ena är planterad i en papperskorg/sittpall från Ikea eftersom jag hade svårt att hitta en djup kruka. Båda står ute året runt utan några extra skydd under vintern. Lökarna jag stoppade ner i höstas kom däremot aldrig upp i våras. Tror det blev för vått för dem med all snö. crying.gif

Jag valde mina rosor pga av doften! wub.gif
Westland hade mina föräldrar i sin trädgård. Den fick klara sig ett par år i en alldeles för liten kruka och visar nu sin tacksamhet med många knoppar! smiley_small_hug.gif Runt fötterna har mina rosor sällskap av sommarblommor och aubretia.

nitsua
Ja kruka lär ju bli ett problem. Funderat på att bygga in en sopsäck full med jord (dränerad såklart). Annars vet jag inte hur jag ska lösa det. Bor i stan utan bil nu så allt sånt är plötsligt mycket svårare.

Lucia har jag funderat på. Den har en färg som JAG tror skulle passa ganska bra. De som jag tittat mest på är dock Austinrosor (tex The Pilgrim eller Thomas Graham). De har ju liknande färg. Borde inte gul-orange-vit-nyanser fungera bra mot min fasad och balkong?

Kanske också planterar något bredvid rosen, men det blir ett senare problem i så fall..
nitsua
Glömde säga att doft, som Ålgryte sa, är en inte oviktigt faktor. Dock kvalité före mängd när det gäller doft. smile.gif
Ezereht
Min moster i stockholm hade crocus rose på sin balkong i vinter, den dog. Jag tror du ska lägga på minst en zon om du har den i kruka. Då går dom "vanliga" zon 3 austin bort och du får rikta in dig på dom som är aningen härdigare.

Stort odlingskärl för balkong får du om du köper foderbaljor på ex. Granngården, dom stora svarta hinkarna. Eller höga smala sopkorgar som man har å vissa kontor och klär med svart sopsäck. Men tänk på att balkonger bara tillåter en viss maxvikt och den brukar inte vara så jättehög. Det begränsar mängden man kan ha lite. 200 kilo per kvadratmeter. En liter sand väger 1,8 kilo och en liter välvattnad jord 1,5 kilo.
nitsua
Tack för tipsen, värt att tänka på. Synd dock på Austin. Du vet möjligtvis ingen annan ros som är lite tåligare men i liknande färgskala? En som lämpar sig bättre..
Kajsa
Bor du i Sthlm tycker jag att du kan testa ett par Austin som är lite tuffare

Crown Princess Margareta, det är en zon 4 ros, blir ca 1.5 m drygt. Haft den många år och den har klarat två hårda vintrar nu.

Charles Austin, också haft många år, växer dessutom blåsigt här, blir ca 1.5 m. Jag bor en zon kallare än dig.
Austinrosorna har visat de två sista vintrarna att dom är lite tuffare än man tror, har många här och det är enstaka som frusit bort. Vanliga rabattrosor har varit sämre.

Av rabattrosor kan du prova Friesia, knallgul 70 cm, den har förvånat att jag haft så många år här, doftar.
Katharina Zeimet, vit zon 5 ros ca 80 cm, en riktig tuffing, doftar gott
Morden Sunrise, gul Kanadaros, zon 5, 80 cm - 1 m.
dom klarar sig bra här.

kruxet är krukorna, man kan ställa dom på frigolitskivor, isolera krukorna med vinterväv, bubbelplast.
Ålgryte
Friesia klarade inte den förra kalla vintern på min blåsiga balkong i Malmö... Lucia har klarat sig bättre.

Crown Princess Margareta var fin smiley_small_hug.gif Doftar den?
nitsua
Fina rosor du har smile.gif Om du tror dom är tuffare än de jag nämnde så kanske en CPM vore bra. Går det att få den att slingra sig runt räcket på balkongen? Vet inte om jag vill ha den så, men om.. är det möjligt?
Kajsa
Nej Crown P. Margreta kan inte slingra runt balkongräcket, då köper du en klematis istället men ha den i en egen kruka då. Välj då en senare sort som klipps ner på hösten, dom är tuffare som sena storblommiga eller viticella sorter.
ingrids
Apropå det här med kruka - Lindesbergskrukan har ju fördelen att inte väga ett skvatt, ha vattenmagasin och dessutom vara "färdigisolerad" vilket kan vara bra på en balkong där det kan bli varmt om rötterna. Nackdelen är ju att den är rätt dyr, fördelen att den kan öka chansen att din ros överlever vintern - och heta somrar.
(Sen kan man ju göra som jag - allt fel och rosen överlever i sin kruka ändå smile.gif)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon