|
Jag behöver moraliskt stöd...
Det är så att min nyinflyttade granne har en enorm gräsmatta med lite träd på. En gräsmatta som bara skriker efter en ordentlig trädgård. Nu har han varit ute och rensat i buskarna och det är ju inget fel med det men till min förskräckelse har han nu sågat ner ett enormt körsbärstrad! Och inte nog med det för för några dagar sedan när jag och farsan var ute och fällde ett dött träd i min trädgård såg jag i ögonvrån hur en stolt och vacker gran på 12-15 meter rörde sig. En tanke flög genom huvudet "Han kommer fälla den!" och några sekunder senare hör man från grannen: "TIMBER!" och granen lämnar jordelivet.
Jag har ju ingen rätt att styra över vad grannarna hittar på men det är ändå tråkigt när han redan har så mycket plats att göra vad han vill på. Jag var tvungen att be honom låta bli ett träd där två skator byggt bo för 4-5 året i rad. De kan jag se från ovanvåningen och det med glädje.
Hur reagerar ni när era grannar våldför sig på naturen?
Jag blir jätte glad om mina grannar våldför sig på naturen - det vill säga naturen i skogen!
Skämt å sido så har jag grannar som inte fäller några träd som växer på deras tomter men så vi också i stort sett bara äppel- körsbär- och päronträd. Bl a min tomt gränsar däremot till skogen och där växer några enorma granar och så massor av skräp. Vi har fått tillstånd av markägaren att såga ner det vi vill för att få in mer ljus. Och det ska bli såååå skönt att få lite luft även mot skogen. Grannens infart kommer att bli isfri betydligt tidigare på våren och även jag kommer att få mer sol tidigare på våren + att vi kommer att se det lilla berget. Vi får väl se hur ambitiösa vi är, jag vill nog rensa ordentligare än grannarna för att få fint men de nöjer sig nog med att de stora träden kapas. Björkarna vill jag nog att de ska få vara kvar (de är inte så stora heller).
Tittiluringen
24-02-2004, 16:31
oj så trött jag skulle bli om någon skrev så om mig.... jag får väl göra vad jag vill i min trädgård och säkert så har jag en bra anledning oxå. (jo jag förstår även dig och varför du reagerar...) Kram På er! T-luring
En av våra grannar har tre JÄTTEbjörkar nära inpå tomtgränsen, så glada vi skulle bli om någon av dom, eller alla kom ner. På hösten har vi berg av löv och en massa grenar, men han vill inte ta ner dom. Så skuggar dom en del av uteplatsen senare på eftermiddagen. Är det kopparspik man ska slå in i stammarna så dom dör, skämt åsido...
Ok, jag erkänner att mitt inlägg var ett aning dramatiskt, men det är så jag uttrycker mig i skrift. Vad kan jag säga, jag gillar stora och gamla träd och tror att naturen runt omkring mår bra av att ha "åldermän" omkring sig. Om jag ska se positivt på det hela så kommer min damm få mer sol under förmiddagen och det är inte helt fel.
birgitek
24-02-2004, 17:22
Jag tycker inte man skall ha en massa synpunkter på vad grannarna gör. Somliga tycker om öppna ytor, andra vill ha lummigt och stora träd. Just trädgården är väl en plats där man skall få göra som man vill utan kommentarer från grannarna. "Live and let live" så är det där jag bor och vi har jättebra grannsämja. Birgit Ek
Jag har kommunens allmänning och en cykelstig som granne på ena sidan huset. Tyvärr har kommunen fem björkar mellan cykelstigen och min tomt. Det blir M A S S O R med löv på hösten. Jag måste rensa stuprännorna minst en gång i veckan. Björkarna skuggar dessutom större delen av min tomt så gräsmattan där är mer en mossmatta. Jag har försökt få kommunen att ta ner i alla fall två av björkarna, men de lyssnar inte.
Ja björkar är så fint i början, men efter 20-30 år är det jätteträd och många i en klunga så blir det för mycket på en vanlig villatomt. Tjata på din kommun igen, det måste dom väl förstå.
En komisk sak vad gäller björkarna är att de andra som har hus utmed cykelstigen helt sonika har sågat ner björkarna som stod utmed deras tomt. Det var dock innan jag hade flyttat in och nu när jag försökte vara korrekt och kontaktade kommunen kan jag ju inte såga ner träden själv. De skulle nog inte ha så svårt för att lista ut vem som gjort det... Vilket ju också utesluter kopparspik...
MRLINDELL
24-02-2004, 18:38
En del som flyttar till egen trädgård river allt och sedan blir det inget mera. Har man ingen plan kan man väl låta trädgården vara. En del planerar sin trädgård som om den skall asfalteras, andra börjar ringa in "reviret" med fårstängsel. Jag frågade "skall ni ha Getter" vilket snart resulterar i plank & vattenslang.
lilla mamma
24-02-2004, 18:42
Min granne älskar att elda gräs, så en gång vår och höst så eldar vi gräs, kvistar och sådant eftersom vi har en ödetomt emellan som vi betar av lite vart år. De eldar eftersom jag alltid eldar för mycket. Våra tomter växer lite vart år, men kommunens tillstånd och mot kirskålens vilja.
Grannarna hinner inte med gräsmattan deras, och jag klagar inte på dem för det för då syns det också när vi gör något. Det är ingen ide att klaga på grannarna, (se på det andra inlägget om motsatsen,) samarbeta istället.
kerstin z5-6
24-02-2004, 19:10
och jag har ingen granne  än ...
Grannarna är det inget fel på dom är alltid vänliga, men varje år ska vi ändå diskutera dessa jättebjörkar, som vi tycker så olika om. Men vi överlever.
Samarbeta ja det är ju bra men hur då det finns grannar som slänger skräpet runt sig i sin trädgården o låter det ligga där hela året tråkigt är det alla på gatan reagerar ju tittar o undrar varför
Vi lägger oss inte i om grannarna hugger ner sina träd eller låter dem stå kvar, det är ju deras träd! Samtidigt förväntar vi oss att grannarna inte lägger sig i om vi hugger ner våra träd eller inte. Enda undantaget skulle nog vara om det handlar om döda träd som riskerar att falla över någons hus, bil etc. Var och en ska väl få ha det som dom vill, lummigt eller bara gräs, det angår bara dem själva - tycker jag. "Mitt hus/trädgård är min borg"
CITAT (birgitek @ 24-02-2004, 17:22) Somliga tycker om öppna ytor, andra vill ha lummigt och stora träd. Hej! Jag åkte för många år sedan förbi den villa med stor trädgård där jag växt upp. Vi hade fruktträd, bärbuskar och mycket blommor då min mor älskade att påta i jorden. Nu var allt skövlat, en enda stor platt gräsmatta. Jag kan tycka med risk för att bli påhoppad  att gamla uppvuxna trädgårdar som det tar många år att bygga upp inte borde få köpas av dem som vill ha en "fotbollsplan". Varför köper man en lummig trädgård om man vill ha det motsatta? Det finns ju öppna, platta trädgårdar också att välja på. Låt den som uppskattar blommor och blader få tillgång till den färdiga trädgården och slippa lägga ner år av arbete på att bygga upp en ny. Det finns fler fotbollsplaner att införskaffa än uppväxta färdiga trädgårdar.
Det är väl egentligen mest att bita ihop och försöka komma överens ändå. Visst kan man väl säga "Det var väl synd på det där fina gamla trädet" möjligen, men mkt mer kan man ju inte göra för grannsämjans skull. Det är ju deras trädgård trots allt! Vår ena granne ogillar tydligen färgen på vårt hus, har jag förstått från spridda kommentarer. Det är ingen uppseendeväckande färg, gammelrosa-orange i en dämpad fin (tycker vi) nyans, en inte helt ovanlig husfärg på putsade hus i Skåne. Men vi lär ju inte ändra färgen bara för att de inte gillar den, eller hur? Vi har väldigt god grannsämja här och ändå finns det saker som ibland stör, vi människor är ju lite så. Nej, var och en bör nog sköta sitt och försöka att inte låta grannens tillkortakommanden störa en, man är ju inte felfri själv, eller hur! Fast man kan ju förstå att det stör dig när de hugger ner fina gamla träd!
I min trädgård gör jag vad jag vill,mina grannar får göra som de vill i sina trädgårdar.Enkelt,eller hur? Renate
CITAT (Nette @ 24-02-2004, 21:27) CITAT (birgitek @ 24-02-2004, 17:22) Somliga tycker om öppna ytor, andra vill ha lummigt och stora träd. Hej! Jag åkte för många år sedan förbi den villa med stor trädgård där jag växt upp. Vi hade fruktträd, bärbuskar och mycket blommor då min mor älskade att påta i jorden. Nu var allt skövlat, en enda stor platt gräsmatta. Jag kan tycka med risk för att bli påhoppad  att gamla uppvuxna trädgårdar som det tar många år att bygga upp inte borde få köpas av dem som vill ha en "fotbollsplan". Varför köper man en lummig trädgård om man vill ha det motsatta? Det finns ju öppna, platta trädgårdar också att välja på. Låt den som uppskattar blommor och blader få tillgång till den färdiga trädgården och slippa lägga ner år av arbete på att bygga upp en ny. Det finns fler fotbollsplaner att införskaffa än uppväxta färdiga trädgårdar. Det är det så här jag menar. Jag måste berätta att jag har ett personligt förhållande till grannens trädgård eftersom den en gång tillhörde en väns föräldrar och vi brukade leka och klättra i det nu försvunna trädet. Om jag inte hade känt till varenda millimeter av trädgården hade jag nog inte brytt mig.
Jag har respekt för att grannar har synpunkter på min tomt liksom jag förväntar mig att de lyssnar om jag har synpunkter på hur deras tomtanvändning påverkar mitt liv på min tomt.
Ens egen tomt är ju på intet sätt isolerad från de övriga. Somligt samarbete krävs för att man ska trivas. det är ju därför som det finns detaljplaner som reglerar hur högt man får bygga, hur man får göra om markerna etc. Och det blir allt vanligare kring storstäder att man upprättar markskydd av olika slag; allt ifrån att reglera hur stor markdel som får höjas/sänkas, markytor som inte får bebyggas eller markomvandlas, att man måste söka för att få fälla större träd mm.
I detaljplaner över områden tycker jag att man reglerar husbyggen alltför detaljerat, medan man får omvandla marker hur som helst. Hus är lätta att förändra medan marker tar hundratals och tusen år att etablera sig efter grävning, schaktning, fällningar, markbyten.
Vi hade en granne på baksidan som fällde alla träd och grävde upp hela marken från hörn till hörn. Grävde och sprängde för källare och anlade trappstegstomt istället för den naturbacke med trädgård och naturmark som där var. Resultatet blev inte bara att norrvindarna tryckte på hos oss (och våra träd) utan också att markvatten nu rinner över stigen och inisas på vintern, och sedan rinner in på vår tomt. Kring vårt hus har vi därför byggt en särskild dräneringsledning.
Så visst hör tomterna samman. Efter grävarherren kom nya ägare in i grannhuset och de ville att vi skulle ta ned träd på vår tomt. Jag kunde gå dem till mötes om de återplanterade träd på sin tomt. De accepterade, men hann inte bo kvar så länge att det utfördes, och nu bor nya där som inte tycker illa om våra träd alls. Tur att jag inte tog ned någon av mina hundraåriga träd för att någon som bodde här bara ett år ville det!
..hu, jag är ofta glad att jag inte har några grannar på nära håll och ännu gladare över det blir jag när jag läser här..... fast dom grannar jag har en bit bort har halva trädgården på vår mark och dom får göra som dom vill... det är klart, vill dom fälla träd så får dom fråga först men i övrigt.... ...men det är skönt att rå sig själv och inte vara beroende av vad NÅGON annan tycker när man grejar i trädgården....
Susanne i Linköping
24-02-2004, 23:33
Spännande med alla åsikter för och emot träd hos grannen.
Visst är det en bra princip att "leva och låta leva" och låta var och en ha sin trädgård som den vill, men med dagens pyttesmå trädgårdar kan det bli problem med stora träd. Kanske behöver man införa regler om maxstorlek och minimiavstånd till tomtgräns för träd, åtminstone i och intill sådana miniträdgårdar. I stora trädgårdar inträffar det knappast att grannarnas träd skuggar tomten helt, men en radhusträdgård som knappast är mer än en uteplats kan bli väldigt skuggig med stora träd runt om.
Värre lär det bli om man behöver vindskyddet från grannens träd.
CITAT (stason @ 24-02-2004, 22:24) Det är det så här jag menar. Jag måste berätta att jag har ett personligt förhållande till grannens trädgård eftersom den en gång tillhörde en väns föräldrar och vi brukade leka och klättra i det nu försvunna trädet. Om jag inte hade känt till varenda millimeter av trädgården hade jag nog inte brytt mig. Det är kanske där saken ligger, du har minnen förknippade med träden. Jag bor i farmor och farfars hus och när vi var små klättrade vi i äppelträden och hade underbara sommrar där. Nu vill jag ha massor av blommor och lummigt men samtidigt ligger ju barndomsminnena i bakhuvudet och vill väl egentligen ha kvar tomten som den är - och alltid har varit. Ett av äppelträden är dessutom så förstört nere i stammen (tudelad med massor av kryp - antar jag) så jag måste väl ta ner den snart. Men jag vill inte. Kanske måste jag kapa trädet för att gå vidare i livet?
När jag flyttade till mitt hus var jag först lite ledsen över att grannen bakom hade en hel del tallar på sin tomt. Skuggade för solen etc. Deras tomt (och framför allt hus) ligger ändå betydligt lägre än min. Med åren — och detta forum — har jag blivit klokare och insett att det är lättare för mig att flytta på mig för sol etc. Och det tallarna "stör" ger de igen 1000-falt genom att de läar rejält när det blåser och att hjälpa mig sänka micro-klimatet i min trädgård. Från 3—4 till 1—2!! Är glad så länge de står där, men har självklart ingenting att säga till om de plötsligt får för sig att hugga ner.
Ursäkta, precis när avtryckarfingret gjort sitt insåg jag att mitt inlägg var tvärtemot vad du menade. Du ville ju också behålla träden! Sorry!
Visst det väl bra med "live and let live" men ibland är det svårt. Jag bor på landet med en granne som inte har varit här på 5år. Han har några stora björkar i sin hage som skuggar vår södersida totalt inte enns parabolen fungerar. Vi frågade om vi fick ta ner dem och göra ved till honom av dem( när han nu skulle ha nytta av den?) Men det var omöjligt för de var ju så fina, han har hela skogen full av träd och trädgården också för den delen. Kan man hjälpa träden på traven att försvinna?
Jag tycker att "leva och låta leva" är en bra princip om man kombinerar den med lite lyhördhet...alltså att om grannen tycker något om min trädgård (p g a hur den påverkar honom/henne) så är jag beredd att lyssna och kan tänka mig att kompromissa inom rimliga gränser. Det tjänar jag på i längden, för de flesta människor har trots allt folkvett nog att återgälda visad hänsyn.
Angående träd så har vår ena granne en stor björk 1,5 meter från vår tomtgräns. Den påverkar oss en hel del, det ser man på hur torr gräsmattan är inom en viss radie från björken jämfört med längre bort. Men det vore mig fjärran att tycka att han borde ta bort den - den stod där när vi flyttade in så den hör ju liksom till förutsättningarna för vårt husköp. Jag tycker att när man köper en fastighet får man utgå från att omgivningen är som den är, inte att grannarna ska börja anpassa den åt en. Men om nu grannen i stället hade velat plantera en björk invid tomtgränsen...det skulle jag nog vilja resonera lite om.
Tittiluringen
25-02-2004, 20:21
Tack Ingo! Äntligen nån som säger det jag sitter och tänker på: Ni har VALT er tomt, kollade ni inte omgivningarna innan? och hur blir det om NI vill plantera eller ta bort nåt i er trädgård? Går ni och kollar med grannarna då? Själv ska jag bo minst 300 m från närmsta människa ..... för jag kan reta upp mig på det mesta och det ska dom inte behöva stå ut med Kram T-luringen
CITAT (Tittiluringen @ 25-02-2004, 20:21) ..... för jag kan reta upp mig på det mesta och det ska dom inte behöva stå ut med Kram T-luringen Det har jag redan märkt!
Susanne i Linköping
26-02-2004, 00:33
Även om träden var små när man köpte huset blir de stora med tiden. Mina föräldrar har en granne med ett högt, över 30 år gammalt pilträd (eller liknande) ca 30 cm från tomtgränsen, det skuggar, skräpar med både löv och nedfallna pinnar och oroar mina föräldrar när det blåser eftersom det står väster om deras hus. När de flyttade in fanns inget träd alls där. Men deras tomt är någorlunda stor så de får sol ändå.
Som lagfaren ägare över mina 1500 kvadratmeter så gör jag som jag vill. -Gillar man inte grannens påhitt i sin trädården så får man ta det eller flytta. Fast enklare är ju att talas vid och dela erfarenheter.
zaaritha
27-02-2004, 22:29
Visst är det upp till var o en vad man gör i sin trädgård. Men----- man kan ju få tycka att det är ledsamt, när gamla fina träd offras!! Speciellt, när det finns så stor trädgård. M-B
Susanne i Linköping
27-02-2004, 22:39
I kväll satt jag en stund och läste i Byggahusforumet (byggahus.se, ni vet) och det finns tydligen områden som har detaljplaner som förbjuder nedtagning av träd som är över en viss diameter (t ex 15 eller 20 cm)! Det hade jag ingen aning om. Sådana detaljplaner kan inte vara särskilt vanliga.
Träd- och markskydd blir allt vanligare även om fokus på regleringar fortfarande är på hus.
I Rydbo, Sundbyberg, är det lovpliktigt att fälla träd med grövre diameter än 20 cm i midjehöjd. Att söka lov är gratis och innebär att kommunens parkchef kommer ut och gör en gratis besiktning av trädet. Kommunen avgör sedan om det är ett riskträd eller ej. Kommunens avsikt med detta (som gorts i samråd med de boende i området) är att bevara karaktären i området, som man anser att de gamla träden bidrar till.
I Skurusundet, Nacka, är ett område på varje tomt definierat som skyddsvärt. I samband med att byggrätten utökades i området ville man behålla en del av den naturtomtskataktär som området hade, och varje tomt fick en plätt där man inte fick byta växtskikt eller fälla träd.
Det finns många liknande exempel. Själv tycker jag det är konstigt att detaljplaner reglerar hus i detalj och man måste söka lov för varje liten förändring av fasadmaterial mm, medan man får göra tusenåriga förändringar i marker.
CITAT (Cilla @ 28-02-2004, 04:53) Själv tycker jag det är konstigt att detaljplaner reglerar hus i detalj och man måste söka lov för varje liten förändring av fasadmaterial mm, medan man får göra tusenåriga förändringar i marker. För att göra förändringar i marken, dvs höja eller sänka nivå krävs det bygglov.
lilla mamma
28-02-2004, 20:18
ägaren av vårt hus fällde tretton maxi-tallar, A-stockar. De fick han 7000:- för, dessutom blev det en ny trädgård. Vi har tio stubbar kvar av träden, men vi är oerhört tacksam att han bort dem.
Alla väljer faktiskt inte själv var man har sitt hus och sin tomt. Vi ärvde vårt hus då min svärfar gick bort. Nu har vi en sagolik tur, huset ligger i en liten by men alldeles för sig själv. De enda grannar vi har är rådjur och en och en annan hare. De människogrannar vi har i byn en bit bort är för övrigt världens bästa!
CITAT (Ralf @ 28-02-2004, 18:47) CITAT (Cilla @ 28-02-2004, 04:53) Själv tycker jag det är konstigt att detaljplaner reglerar hus i detalj och man måste söka lov för varje liten förändring av fasadmaterial mm, medan man får göra tusenåriga förändringar i marker. För att göra förändringar i marken, dvs höja eller sänka nivå krävs det bygglov. Helt rätt nyansering Ralf, de flesta kommuner har höjning och säkning över en viss marknivå som bygglovspliktigt. 50 cm är en vanlig nivå. Under 50 cm behöver man inte söka lov alls, och på många håll får man ja på ansökan till större nivåförändringar. Nivåförändringar är dock inte vad som brukar menas med markskydd, dvs att skydda ursprunglig mark, vegetation, topografi och/eller växtförhållanden. Att tomter som grävs om 45 cm ned och schaktas om 45 cm upp får kraftigt ändrade förhållanden är de flesta överens om. Var det ursprunglig mark från början som ersätts av gräv- och sprängmassor får kommande nya växtskikt helt andra förutsättningar de närmaste 500 åren och vattenflödena förändras starkt. Om alla träd och buskar togs ned påverkas också klimatet långt över tomtgränserna. Att man i detaljplaner fokuserar så på husens utseende är för mig obegripligt. Ett hus byggs upp på nolltid och närapå varje ny husägare ändrar dess karaktär, medan förändrade förhållanden i marker blir kvar för mycket lång tid.
CITAT För att göra förändringar i marken, dvs höja eller sänka nivå krävs det bygglov. För hur stora ytor då? Gäller det bara stora bitar av tomten eller även mindre? Vore ju synd om man måste söka bygglov för upphöjda rabatter t.ex. Gunilla
Cilla för att fatta mig kort: All Vegetation är vädligt kraftigt skyddad i lagstiftningen. Sorry att du har en annan uppfattning men så är det. Om du lämnar in en ansökan har myndigheterna ganska stränga krav på ditt förslag. Det finns gott om rättsfall och långa diskusioner om skador på naturen och vad man får göra och inte får göra med marken.
Gunilla och Cilla För att man inte skall uppfattas bo i en polisstatgör man olika sorters tillämpningar av lagar (tex max/min 50 cm avvikelse i höjd). Så länge du inte stör andra genom dina ingrepp på din tomt så får du göra en del ingrepp. Villatomten är ju avsedd av bo på med allt vad det medför. Men dina ingrepp får inte störa andra fysiskt (tex att en massa vatten rinner ut på gatan från din tomt) eller emotionellt ( du får tex inte lägga högar som ser fördjävliga ut). Därmed inte sagt att du får sänka hela nivå på din tomt 50 cm och sedan strunta i den, för du är ändå förpliktigad att vårda din tomt. Det finns många fall när byggnadsnämnder "gått" in på privat mark och sagt åt fastighetsägare att göra vissa saker av olika skäl.
Jag har lämnat in en hel del bygg- och marklovsansökningar i olika kommuner, och det kraftiga vegetationsskydd du hänvisar till finns tyvärr inte i praktiken, Ralf. Men det kanske vore gott att kunna hänvisa till i vissa fall - vilken lagstiftning syftar du på som berör mark i samband med byggande?
Reglerna om sökplikt för att skapa större nivåskillnader är ju inte de som skyddar mark eller vegetation, det tror jag vi är överens om även om vi lägger olika värderingar i om dagens bestämmelser kring huskroppar är mer detaljerade än bestämmelserna kring markförändringar.
Va bra Cilla! Då tycker att du kontaktar berörda verk så att dom får fram den lagstifning som du påstår fattas. Det är bara o skriva brev. Jag har själv lobbat fram en lagstifning i ett helt annat sammanhang. jag o mina medarbetare skrev brev och uppvaktade departement och Riksdagsmän. Det gick utmärkt och blev lättare av att vi gick med i EU.
Jag har sett när flera olika fastighetsägare har gjort "dumma" saker på sina egendomar och vad myndigheter har gjort då. Efter som ingen pratade om myndighetsmissbruk måste dom haft något lagverktyg i ryggen.
Hej på dej Ralf! Anar jag en udd ilska i detta, eller vill du inte ge mig exempel på marksskyddslagarna du nämnde av andra skäl? Jag är helt klart intresserad av att ta del av vegetationslagar om de existerar, och jag är inte förvånad om jag missat dem. Här och i övriga skärgården ser man inte röken av markskydd. Iallafall inte när hela bergs- eller skogstomter ska sprängas bort. Det är ju inte alla som nyskapar så vackert som Hannele!
Jag såg en tomt i Österåker där man plansprängde bort en mkt stor del av tomten. Byggherren/fastighetsägaren blev ålagd att återställa tomten. Tomten ligger på Fiskare Gustavs väg 1 i Skärgårdstad. Du kan åka dit o kika hur den ser ut idag.
Värmdö kommun hade flera fall förra året där dom ålade markägare att återställa det dom ställt till med. Dom gav inte bygglov i efterhand i många fall då det skett stora ingrepp. Att du ej ser allt kan jag ej hjälpa. Kommunerna är är väldigt aktiva och det överklagas till högre instanser. Dock så försöker kommunerna att välja en moderat medelväg så att det inte uppfattas som om vi bor i en polisstat.'
Plan- och bygglagen 3kap 15-18§ behandlar ämnet bland annat att tomter som är särskilt värdefulla inte får förvanskas samt att naturförutsättningar så långt som möjligt tas till vara. 10 kap tar upp påföljderna som bland annat innefattar återställelse, om man inte sökt lov. Hur starka kraven är beror på hur detaljplanen ser ut och den ansvarar kommunen för, jag tycker nog att det finns ganska bra möjligheter att skydda tomterna... frågan är hur mycket det utnyttjas av de aktuella kommunerna?
CITAT (Ralf @ 01-03-2004, 20:07) Jag såg en tomt i Österåker där man plansprängde bort en mkt stor del av tomten. Byggherren/fastighetsägaren blev ålagd att återställa tomten. Tomten ligger på Fiskare Gustavs väg 1 i Skärgårdstad. Du kan åka dit o kika hur den ser ut idag.
Värmdö kommun hade flera fall förra året där dom ålade markägare att återställa det dom ställt till med. Dom gav inte bygglov i efterhand i många fall då det skett stora ingrepp. Att du ej ser allt kan jag ej hjälpa. Kommunerna är är väldigt aktiva och det överklagas till högre instanser. Dock så försöker kommunerna att välja en moderat medelväg så att det inte uppfattas som om vi bor i en polisstat.' Skall man inte som byggherre kolla om tomten är skyddad i detaljplanen innan man börjar spränga?
Bettson
03-03-2004, 00:45
Det pratas en hel del om vad man kan ställa till med på sin tomt som stör grannen. Det kan ju också var så att det man inte gör, ställer till det för grannen.
Vi har en ädelgran av kolossalformat. Den är helt underbar när den slår sina ljusgröna skott på våren. Vi har ändå beslutat oss för att ta ner den. Om vi inte gör det så riskerar vi att ställa till det både för grannen och oss. Vi är rädda för att rötterna skall gå in i avloppen husdräneringarna och annat. Lite rädda är vi också för att den skall blåsa ner på grannens hus eller vårt. Den börjar nämligen bli så stor att husen är inom räckhåll. Undrar hur det är med försäkringarna ifall något sådant händer. Av branderfarenheten vet jag numera att försäkringsbolagen är såååååå fiffiga på att göra diverse avdrag.
Vår södra granne har en vanlig jättestor gran som varje år täpper till våra stuprännor totalt på mitt kontor. Den verkar ännu osäkrare än vår ädelgran. Det är nästan så att man går upp och plockar hem datorn åtminstone på höstnätterna när det blåser hårt.
Jag vet inte riktigt vad jag känner när dessa träd är borta. Har inte riktigt bestämt mig för om det är lättnad eller saknad.
MRLINDELL
04-03-2004, 09:16
Hmmm ... finns det någon köttätande växt som bara gillar grannar?
Skydd av träd förekommer även i Väsby. På några av våra grannars tomter fanns gamla almar som kommunen inte tillät avverkning av. Jag tror att man ville skydda karaktären på området (våra hus är byggda runt en stor villa från början av förra seklet och almarna var en del av parktomten kring den).
Men sen befanns träden ha almsjukan och då blev det förstås raskt tvärt om - träden måste tas bort!
Det finns möjligtvis ingen björksjuka man skulle kunna presentera för kommunens råfula björkar som skuggar min tomt?
Hannele
06-03-2004, 19:03
CITAT (Fredi @ 06-03-2004, 12:52) kommunens råfula björkar som skuggar min tomt? Vi vill se bild!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|