Full version: Objudna larver
Agge
Hej,

när jag skulle plantera om en av pelargonerna föll jorden isär, och ut på planteringsbordet for ett antal feta larver. Äckligt! Jag har sett dem tidigare i växtbäddar, men aldrig i blomkrukor.

Kan någon tala om för mig vad det är för någon slags larv. Den är ca 2 cm lång.

Finns det någon nytta med att ha den i närheten av odlingarna - utifall att den i nästa stadie älskar att äta kirskål eller så ;-) eller är den enbart ett äckligt otyg?
Gossen Ruda
Larv av Bladhorning, en familj skalbaggar. Ollonborre, kastanjeborre, trädgårdsborre eller liknande. Äter rötter så den har inte i odlingar att göra. Tveksamt om den går att dressera till att bara äta kirskål. smile.gif
Agge
Rotätare... Ja, det förklarar ju varför rotsystemet såg ut som det gjorde...

Stort tack för snabbt svar! Jag tänker inte i första läget försöka mig på att dressera dem, men kommer däremot försöka avhysa dem. Skulle ju vara kul om de åt kirskålsrötter, förstås, men...

Bör man typ avliva dem, eller räcker det att kasta ut dem i allmänningen och låta dem livnära sig på diverse ogräs. Eller, ska jag samla dem i burk och släppa dem på golfbanan? ;-)
varghem
golfbanan var en jättebra idee ju innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon