Linnsan333
Hej! Ny här och har nästan precis börjat min odlar-kärriär!
Det är så här att vi odlar potatis i stora krukor på balkongen och jag undrar när det egentligen är dags att skörda dem? Vet inte vilken sort det är utan sambon tog dem från sin skola när de var ca 15 cm höga,tror detta var i i början av maj. Nu är de väldigt stora och blommar för fullt. Här även kommit ngt som ser ut som ett rött bär ungefär där det växer lite nya blad från.

Vi har även jordgubbsplantor i krukor och nu har det kommit som en slags utlöpare på en av plantorna och jag undrar om det är å att den försöker sprida sig och förörka sig lite? Är det då möjligt att ta en ny kruka och sätta ner utlöparen i den för att få en planta till? hur gör man det på bästa sätt i så fall?
Preussen
CITAT (Linnsan333 @ 18-06-2011, 21:34) *
Hej! Ny här och har nästan precis börjat min odlar-kärriär!
Det är så här att vi odlar potatis i stora krukor på balkongen och jag undrar när det egentligen är dags att skörda dem? Vet inte vilken sort det är utan sambon tog dem från sin skola när de var ca 15 cm höga,tror detta var i i början av maj. Nu är de väldigt stora och blommar för fullt. Här även kommit ngt som ser ut som ett rött bär ungefär där det växer lite nya blad från.

Vi har även jordgubbsplantor i krukor och nu har det kommit som en slags utlöpare på en av plantorna och jag undrar om det är å att den försöker sprida sig och förörka sig lite? Är det då möjligt att ta en ny kruka och sätta ner utlöparen i den för att få en planta till? hur gör man det på bästa sätt i så fall?

sätt ner nävarna i krukorna och känn om där är pantofflor. annars brukar tumregeln vara att när plantan blommat så är där frukt att hämta.

utlöparna på jordgubbarna kan du klippa av och plantera om så har du nya plantor. gör det efter att moderplantan slutat ge frukt.
Linnsan333
Tack för svaret:) Där är knölar!! har varit ute och känt, dock inte jättestora så jag väntar nog lite innan jag tar upp dem.
tack för tipset om jordgubbarna, kul att kunna få fler plantor!
malcolm
Jordgubbsutlöparna kallas för revar och är det klassiska sättet att föröka/förnya sitt jordgubbsland.
Linnsan333
CITAT (malcolm @ 19-06-2011, 11:44) *
Jordgubbsutlöparna kallas för revar och är det klassiska sättet att föröka/förnya sitt jordgubbsland.

Aha då har jag lärt mig något nytt idag, det tackar vi för smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon