Nästan alla frågor om eternitplattor på olika forum handlar om hur man tar bort eller blir av med sina gamla eternitplattor. Mitt problem är det exakt motsatta. Vår sommarstuga har just denna sorts plattor och vi målade om de tidigare något smutsiga och trista plattorna för två år sedan. Resultetet blev fantastiskt och jag kan gärna rekommendera det, trots alla funderingar om materialets farlighet. Så länge de sitter på väggen utgör de ingen fara och dessutom är de ju nästan eviga. Man vill ju dock att de skall ha en vacker yta som också är (nästan) underhållsfri.
Nu till mitt problem och min fråga:
Vid omläggning av taket förra året skadades en del av plattorna, och där står jag nu med behov av att komplettera. Finns det någon ute i Sveriges land som har, eller känner någon som har, 10 -20 eternitplattor med måttet 30 gånger 60 cm? Det behöver vara av den modellen som är svagt vågmönstrade i underkant. Det gör inget om de är målade eller algbevuxna, för det kan jag själv åtgärda.
Finns det någon räddaren i nöden, så kan du ge dig till känna på forumet. Jag kontaktar dig i så fall.
M.v.h. Kåge