Full version: Mården---igen!
zaaritha
Några av er kanske minns att vi förlorade ca 35 fjäderfä till
mården?
Vi murade o "säkrade" hönshuset.
Vi grävde ner nät till ca 45 cm utomhus.

Men; mården grävde sej ner under o tog alla, utom 3 tuppar o en höna!
Så de är nu instängda i hönshuset!
Ska det aldrig ta slut?
mamamaggan
Djäkla mård ! Tråkigt för er när den tar i stort sett alla hönor.

*Stintan*
Menar du att den gjort detta på dagen?
Huggorm
Gräv ner nätet igen, men på botten gör man en vinkel och låter det gå horisontellt utåt lika långt. Då gräver de sig ner, hittar som ett golv av nät, och förstår inte att det måste gräva längre ut för att komma in. Visserligen klättrar de in i stället då, men de gräver sig i alla fall inte in.
Myosotis
trostar.gif
Skruttis
Beklagar Zaaritha.

Skulle det inte kunna gå att göra en bur med även nätbotten som sitter ihop med nätväggarna?
Sedan lägga 1 dm matjord/gräs (eller vad höns nu går på) över nätbottnen.
Mycket jobb kanske, men den kan ju inte gräva sig in i alla fall.
Gossen Ruda
Är du säker på att det är mård? En grävande mård låter i mina öron märkligt, den brukar mest vara uppe i träden och jaga ekorre. Att gräva sig ner en halvmeter med klor och fötter som är anpassade till trädliv? Jag skulle nog närmast gissa på grävling.
Garden bliss
Går det inte att göra sig av med mården??
Orkidétjuven
De rovdjursfria stängsel vi använder här vid sk fastlandsöar, dvs pestfria reservat går ner 50 cm i jorden för att gå ut 50 cm under marken utåt. SOm ett stort L typ.
Stuider visar här att grävade djur, såväl rovdjur som kaniner alltid börjar gräva intill staketet och ner och kommer därför bara gräva där det finns galler. De gräver aldrig bakåt så att säga. Inte heller påbörjar de ett hål 50 cm mitt ute på marken från stängslet.

Lite sent nu kanske, men värt att tänka på för framtiden. Det är så jag kommer bygga för mina höns sen.

De rovdjursfria stängsel vi använder här vid sk fastlandsöar, dvs pestfria reservat går ner 50 cm i jorden för att gå ut 50 cm under marken utåt. SOm ett stort L typ.
Stuider visar här att grävade djur, såväl rovdjur som kaniner alltid börjar gräva intill staketet och ner och kommer därför bara gräva där det finns galler. De gräver aldrig bakåt så att säga. Inte heller påbörjar de ett hål 50 cm mitt ute på marken från stängslet.

precis som huggorm föreslår-

Lite sent nu kanske, men värt att tänka på för framtiden. Det är så jag kommer bygga för mina höns sen.
Gossen Ruda
Ingen som har åsikter om mina åsikter att jag inte tror att det är mården som gräver sig in? Räv eller grävling tror jag mer på.
*Stintan*
Varför skulle inte mården kunna gräva sig in? Den gräver ju tunnlar som den vilar i.
Gossen Ruda
Klart att den kan men är det vanligt?
*Stintan*
Både mård och mink är ganska kända för att ställa till med massaker i hönshus. Båda kan gräva och klättra och tar sig lätt in genom springor man inte ens trodde fanns.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2011, 16:32) *
Klart att den kan men är det vanligt?

Nej det är nog inte vanligt, en vän till mej hadde påhälsning av mården i hönsgården, den tog sig in och ut via trädgrenar, som hägde ner i hönsgården ca 1,1/2 meter från marken, han tyckte att dom gav lite skugga till hönsen, den blev en massaker och tror att det blev bara 2 av tiotalet som klarade sig, så han tog ner alla grenarna + att han stänger hönshuset på kvällen.
zaaritha
Jag har sett mårdeländet--så jag tror det är den, igen!
Fast räv--kan det ju vara--men; biter de av huvudet o suger blod ur
halsen som mården gör?
zaaritha
Ursäkta!
Skrev om det igen!
Dåligt minne!
Ha överseende!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon