Full version: Vad är detta?
Woodii
Enda rabatten i trädgården ser lite tom ut... En del ogräs är det förvisso, och lavendel, men också några saker jag inte vet vilken grupp det hör till riktigt... Är ganska nyinflyttad så den här trädgården har jag ingen koll på... confused.gif

Skulle gärna vilja veta vad som är värt att spara och vad som ska rensas bort. Någon som känner igen dessa?

[attachment=61875:DSC05310.JPG]

Något som frösått sig?
[attachment=61876:DSC05311.JPG]

Stort, rätt snyggt ogräs?
[attachment=61877:DSC05313.JPG]
Klint
jag tror att den första är revsmörblomma alltså ogräs
Anna-Karin Lundberg
Översta bilden ser ut som revsmörblomma och är gräs, men till vänster i bladen finns nåt annat som vill komma upp. Den står nära den avbrutna torra stjälken från förra året, det visar också att det är nåt återkommande. Ta bort smörblomman och vänta på den andra.
Mittenbilden ser ut som ogräs - har det på tungan vad det heter. Är det du som satt ut pinnarna eller fanns de redan i rabatten? Finns rester av nån annan planta "i botten" av den här förmodade ogräsplantan? Rester från torra stjälkar eller torra blomställningar på marken?
Den nedersta växer väldigt nära kanten för att vara planterad, men ha inte bråttom. Är du osäker så vänta med att rensa, det lär snart visa sig vad det är!
Woodii
Tack för svaren! Har tagit bort smörblomman. smile.gif

Anna-Karin:
Jag har inte satt något alls i rabatten. Den består mest av bar jord nu och ser väldigt trist ut. Så här: [attachment=61892:P6190020.JPG]
Vore kul att göra om rabatten "från början" men jag ville ju inte riva bort något som vore kul att ha kvar, så för säkerhets skull har jag bara tagit bort någon maskros och lite gräs.

Det finns tre uppsättningar med bambupinnar och döda stammar. Under revsmörblomman, i mitten, fanns mycket riktigt något litet grönt som verkade hänga ihop med stammen där.

Till höger finns en stam som ser stendöd ut, och en lapp med "Buddleja davidii "Nanho Blue"" på. Man kanske kan gissa att alla tre varit sådana från början?

Till vänster, bland de låga sakerna på mittbilden i första inlägget, finns bara tre bambupinnar kvar, jag ser varken någon annan växt eller en stam. Jag tycker också det okända ser bekant ut på något vis. Jag har noll koll på sånt här, känner bara igen växter i färdig form!

[attachment=61893:P6190021.JPG]
[attachment=61894:P6190022.JPG]
Anders zon 1
Bild 1 revsmörblomma = jobbigt ogräs
Bild 2 pilört = ogräs
Bild 3 mjölkört = fin men nog oftast att betrakta som ogräs i en trädgård - sprider sig mycket om den trivs
Woodii
Aha, jag funderade faktiskt på mjölkört (fast jag föredrar "rallarros", men tyckte den verkade lite "efter" i så fall, vi har några vid lagårn som börjar slå ut. Tycker de är jättefina, men inte i rabatten. smile.gif

Då ska jag rensa lite inför midsommar, och kanske hinner jag hitta något fint att sätta dit i stället!

Tack för hjälpen!
MissLeia
Beträffande Buddlejan så vill jag bara inflika att min buddleja fryst ner över vintern och jag var övertygad om att den var stendöd. Allt på hemmaplan hade kommit igång och just den var ville inte ta sig. Dock så har den satt fart nu, långt efter allt annat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon