charlotte_13
Har precis köpt mig två små plantor av Persian Lime resp Pomerans. De är ca 8 cm när jag får dem. Hur tar jag nu bäst hand om dem? Tänker mest jordmässigt. Hur stor kruka planterar jag dem i när de är så här små? Har en säck medelhavsjord hemma, funkar det att plantera dem i denna nu vid denna storlek?
Alexander-VG-zon3
Ge dom en jord med lågt ph, själv kört jag till de flesta citrusar rhododendronjord uppblandat med leca, grus, grovsand. 4 veckor efter omplantering kan man börja ge näring. Sätt dom i en kruka på 7-10cm i diameter och plantera om vartefter efter dom växer, plantera dock inte om dom alltför sent på sommaren-hösten. Det är bra om dom är välrotade innan vintern kommer. Ge gärna extraljus till dom när vintern kommer, nu ställt dom varmt och ljust. Är det varmt ute kan du avhärda dom till att stå ute, när dom blivit lite större kan dom få komma ut varje sommar efter att frostrisken är helt borta, avhärda först mot sol, vind. Sätt dom skyddat och ev med väv om i någon vecka därefter placera dom soligare, när dom vant sig vid att vara ute vill dom stå soligt och varmt, ta in dom innan frosten kommer. Limen är känsligare mot kyla än pomeransen.
charlotte_13
Tack!
Har ju en påse medelhavsjord med ph 5-6 hemma. Står ju förvisso kalk i innehållsförteckningen, men samtidigt att den ska vara lämplig för just citrusväxter..Förvirringen blir ju total. Vågar jag plantera i denna uppblandad med lite leca?
Alexander-VG-zon3
Prova och se, du märker på dina citrusar om dom trivs i jorden eller ej tummenupp.gif

Många av dom växter som växer vilt i södra Europa trivs i kalkrikjord, citrusar kommer från Asien, men dom får lätt näringsbrist (järn) i jordar med för högt ph värde, men citrusar är ju olika tåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon