Jag har tänkt att plantera ett nytt äppelträd men vet inte riktigt vilken sort...
Jag vill ha ett ganska syrligt men ändå sött, hårt och inte mjöligt kött....De ska vara goda att äta och göra paj på, har inte tänkt att göra mos och liknande. Älskar Pink Lady som man kan köpa i affären!!
Så om någon kan tipsa om något liknande skulle jag bli glad
*Stintan*
19-06-2011, 09:05
Gravensteiner tycker jag borde finnas i alla trädgårdar.
Jan af Lisö
20-06-2011, 08:17
Fruktträdskräfta älskar Gravensteiner, så i detta avseende är det en risksort för en hemmaträdgård.
Hur stor är risken i ditt fall beror på om det finns redan smittade äppleträd i grannskapet samt markförhållanden där trädet skall placeras.
Oj då det låter ju inget vidare.... Att det finns fler angripna träd i närheten är nog inte sannolikt då vi bor i ett nybyggt område däremot läste jag mig till att lerjord var väl inte så bra i detta fall och dräneringen är också rätt bra. Är det då läge för att välja bort den sorten??
Hur vanligt är det att de blir angripna?
Går det över till alla sorters träd även utan frukt? Buskar?
Tacksam för mer info!
Huggorm
20-06-2011, 19:35
Kolla gärna på Aroma, det skulle kunna passa dina önskemål
Japp jag får gå runt och palla lite i alla trädgårdar

Det värsta är att när jag hittar nåt gott måste jag fråga vilken sort det är...
Jan af Lisö
21-06-2011, 09:23
Fruktträdskräfta håller sig till fruktträd, främst äpplen och päron. Olika sorter är olika känsliga. Lerjord och stående vatten är som att bjuda in kräfta, samma gäller hård beskäring vid fuktig väderlek, eller frostskador. Gravensteiner är starkväxande så risken är stor att den beskärs kraftigt.
Du skriver inte var du bor, men Gravensteiner är max zon II träd.
Tyvärr är det så (Murphy) att väldigt många av de äldre, godaste äpplesorter är kräftkänsliga. Men det talar handelsträdgårdar tyst om.
Själv gillar jag Amorosa (röd Aroma) men vet ej om den motsvarar dina smakkrav.
Bor du i Stockholm eller Södermanland (Varför skriver inte människor i ett trädgårdsforum var de bor ?) så kan du besöka t.ex Julita och provsmaka på deras äpplen. Eller leta efter äpplemarknader/utställningar i ditt närområde.
Tack för all information! Jag bor för övrigt i zon 2 så jag får ta och besöka julita i sommar. Har blivit rekommenderad av andra att åka dit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.