Bock
Hejsan Alla !

Vet inte om det är rätt ställe att fråga men eftersom jag hittade henne/honom i växthuset så får jag ställa frågan här...om det är fel så får väl någon guida mig rätt confused.gif

Vad är detta för sort...
[attachment=61882:Padda_I_...huset_05.JPG] [attachment=61883:Padda_I_...huset_02.JPG]

Följdfrågor.

Vad lever den av ?

Ska man släppa ut den i det fria ?

Blir det för varmt i växthuset för den ?

Har några frågor till men jag väntar med dessa tills jag fått svar på de som jag skrivit ( det kanske löser sig naturligt )

Tack på förhand !
kerstin z5-6
En padda.Den mår bättre ute i fuktig miljö i din trädgård än i växthuset.Den äter alla slags insekter sniglar med mera så den är en god "hjälpare" i din trädgård.Har du ett vattenblänk sätt ut den nära det annars räckr frodig grönska och skugga.
pleximaster
"Mina" paddor äter gärna ägg från mödrarsniglar!!!

mvh plexi
KRT
Det är en vanlig padda (bufo bufo), och det är jättetrevliga djur som är mindre bundna vid vatten än grodor. Den har säkert hoppat in i växthuset pga värme, fukt och mat. Förmodligen hoppar den ut när den vill om den kan, så låt gärna dörren stå lite öppen så den kan röra sig som den vill.
Förmodligen hade den uppskattat ett fågelbad eller annat vatten i "markplan"...
Bock
Tack för alla svar ( Vanlig Svensk Padda ) eller finns det olika sorter? Specifik sort ?

Dörren till växthuset är öppen varje dag men stänger till den när jag åker till jobbet på kvällen ( jobbar natt ) så det borde räcka så får jag ha husdjur i växthuset samt den kan hoppa ut när den vill... Vatten ska jag fixa till den om det behövs eftersom jag odlar bara i krukor.

Har plockat några sniglar i växthuset om den äter spindlar sniglar då har den gott om mat kan jag lova....

Så här ser det ut i växthuset med alla krukor....
[attachment=61905:V_xter_02.JPG]
Bock
Tänkte på en annan sak hade denna som husdjur 2009 i växthuset.. vad det nu kunnat vart ( vårtbitare ? )

2009 års hyresgäst...
[attachment=61906:V_rtbita...huset_01.JPG]

" KRT " du kanske har det latinska namnet på denna lilla sak med ?? giggle.gif
Azur
CITAT (Bock @ 19-06-2011, 21:01) *
Tänkte på en annan sak hade denna som husdjur 2009 i växthuset.. vad det nu kunnat vart ( vårtbitare ? )

Ja, en vårtbitare är det, men jag har aldrig sett just den arten. Efter en snabb googling misstänker jag att det är en Buskvårtbitare, Pholidoptera griseoaptera, men det är en vild gissning.
Bock
" Azur " Tack för ditt svar! Jag får nog hålla med dig om att det är en Buskvårtbitare, Pholidoptera griseoaptera ser väldigt lika ut...

Kom från växthuset nu på morgonen ( var tvungen å kolla efter mitt husdjur ( Bufo bufo ) men den har väl gått och gömt sig,men dörren är öppen så om den vill gå ut så finns det inga hinder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon