Christa
Jag hittade ett hus på Hemnet som verkade väldigt intressant men de har uppmätt radon en bra bit över gränsvärdet. Det är enligt uppgift markradon.

Kan man bli av med markradon enbart genom att täta röringångar o dyl eller kan radon gå tvärs igenom betongplattan? Det senare tycker jag låter lite konstigt men om det bara vore att täta till genomgångar så borde det ju inte vara så svårt att stänga ute.

Är det någon som har erfarenhet av radonsanering?

Vi vill helst slippa mekanisk ventillation eftersom vi tycker det är jobbigt med alla former av atificiella ljud. Det är stillhet och tystnad på landet som vi söker.

Sedan kan man ju undra hur säkra de är på att det är farligt. Det var någon snubbe som sa i radion för ett tag sedan att faran var starkt överdriven.

Det är öppet ner tilli källaren också och bostadrum där. Jag vet i och för sig inte hur mycket som kan passera en källardörr i dom fall det finns det.

Det är så mycket att ta reda på när man är intresserad av ett hus som man blir alldeles matt. Vindkraftsplaner har vi läst så vi blir helt snurriga och så det här med radon, vattenkvalitet och en massa annat. Samtidigt som priserna står skyhögt.
*Stintan*
För att veta vad som skulle behöva göras på just det huset får du ta dit en konsult men det finns ett antal olika åtgärder man kan vidta för att förhindra att markradon tar sig in i rumsluften. Antar att det inte är så billigt.
http://www.radontjanstmalardalen.se/atgard.htm

Hur farligt det är tja "Det tar ungefär 15 år att få lungcancer av radon. Det är större risk att få lungcancer av radon om du samtidigt röker eller är nära någon som röker." /Klipp ur http://www.radonguiden.se/lattlast.asp
Aqvakul
Jag tycker att ni ska avstå från det huset. Du kommer att oroa dig för riskerna även om ni "sanerar" och då kommer det inte att bli ett trivsamt boende..
Carl

Vilket värde är uppmätt?
malcolm
Jag håller med Aqvakul, speciellt med tanke på hur orolig du verkar vara när det gäller hälsan Christa. Du kommer aldrig att få en lugn stund i det huset även om det saneras och byggs ventilationssystem.
Christa
CITAT (Carl @ 19-06-2011, 11:06) *
Vilket värde är uppmätt?

480 bq i årsmedelvärde.
*Stintan*
Gränsvärdet är 200bq/kubikmeter. Hur är det med dricksvattnet på stället?
merlin68
Herregud Christa! Tänk inte ens tanken på att köpa detta hus -fear-.gif Du kommer inte uppleva en lugn stund där utan att oroa dig ständigt för lungcancer och liknande.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 19-06-2011, 11:52) *
Gränsvärdet är 200bq/kubikmeter. Hur är det med dricksvattnet på stället?

Har mejlat och frågat men inte fått svar än. Det är ju borrad brunn så jag tänkte också att den risken finns om det är markradon.

Flera har skrivit att vi bara skall strunta i det huset. Ett generellt problem är att det är ytterst få som har mätt. Vi letat hus sedan 2005 och det är nog högst 1 % av husen som är kollade för radon.

Vi har inte hört någon annan fråga efter radonmätning och budgivningarna går ofta snabbt. Man skall helst mäta under 2 månader under vinterhalvåret.

Frågan är alltså hur man skall ställa sig till alla hus där ingen mätning är gjord confused.gif .

Ute vid kusten är det väldigt vanligt med radon i både mark och brunnar men ingen verkar bry sig speciellt mycket om det. Skulle vi be om en mätning så skulle säljaren troligen välja en annan köpare och på sommaren är mätningen osäker ändå. Hur skulle man kunna begära att någon som håller på att flytta skall hålla fönster och dörrar stängda i två månader framöver?

Jag har också hört att bohusgranit som många husgrunder är gjorda av ger ifrån sig radon men det står det inget om på kommunernas hemsidor.

Sedan kan man ju undra om risken i förhållande till andra risker och hur de kommit fram till att folk fått lungcancer av just radonet. Många har ju bott i sina hus i 30-40 när mätningen görs och de har inte blivit sjuka.

Skulle tro att det är mycket farligare att äta snabba kolhydrater men det gör ju folk ändå.

Att inte motionera är säkert också en mycket större hälsorisk än att bo i ett radonhus.
*Stintan*
Har man mätt och halterna är över gränsvärdet så är en säljare skyldig uppge detta. Sen är ju vissa områden värre drabbade än andra så på många håll har det nog inte varit aktuellt att mäta men jag vet att en del kommuner har lånat ut mätare. Som köpare har man ju undersökningsplikt och som säljare upplysningsplikt och det kan också vara dolda fel.
http://www.korrekta.se/undersokning.aspx

Man kan ju fråga sig varför inte säljaren i ert fall inte åtgärdat radonet och om priset är nersatt pga den förhöjda radonhalten.

Själv skulle jag inte köpa ett sånt hus om jag inte var beredd att bekosta åtgärd.

Lite konstigt att du ifrågasätter radonets farlighet medan du oroar dig väldig för att du skulle drabbas av dvärgbandmasken om du plockar bär och svamp.
gnon49
Det är väl hur ett hus är byggt som avgör. Under vilken period använde man blåbetong som väl är boven i dramat? Den naturliga dosen av radon får man ju leva med. Äldre trähus måste ju vara säkra kort. Idag går det väl att åtgärda radonproblem i hus har jag för mig.
Aqvakul
CITAT (gnon49 @ 19-06-2011, 13:24) *
Det är väl hur ett hus är byggt som avgör. Under vilken period använde man blåbetong som väl är boven i dramat? Den naturliga dosen av radon får man ju leva med. Äldre trähus måste ju vara säkra kort. Idag går det väl att åtgärda radonproblem i hus har jag för mig.

Blåbetong användes mest på 60-talet. Men i vissa områden så finns det också mkt radon i marken.
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 19-06-2011, 13:36) *
Blåbetong användes mest på 60-talet. Men i vissa områden så finns det också mkt radon i marken.

Det byggdes med blåbetong hus fram till 1980. Blåbetongens marknadsandelar var stora fram till slutet på 70-talet.
malcolm
Hur ser man skillnad på blå lättbetong och annan lättbetong?
Ralf
CITAT (malcolm @ 19-06-2011, 14:26) *
Hur ser man skillnad på blå lättbetong och annan lättbetong?

Blåbetongen är blå
Vi man veta kan man köra in en skruvmejsel i väggen o se på det pulver som kommer ut. Blågrå = blåbetong, kritvit/ljusgrå=annan lättbetong.

Meriona
Jag har en bekant som bor i Radonhus, men de måste ha nån form av fläkt. Så om du inte vill ha det Christa, så skulle jag inte köpa huset. Jag skulle nog inte köpa det ändå om jag ska vara ärlig.
Garden bliss
Från våra husletardagar så minns jag att det fanns en snabbmätning som man kunde göra som åtminstone ger en indikation om hur värdena ligger till. Tror mätningen tog en vecka.

För en "normal" radonmätning behöver man inte ha fönster och dörrar stängda. Vi har gjort en sådan. Fast jag tror den mätningen pågick ett år?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon