Jag hittade ett hus på Hemnet som verkade väldigt intressant men de har uppmätt radon en bra bit över gränsvärdet. Det är enligt uppgift markradon.
Kan man bli av med markradon enbart genom att täta röringångar o dyl eller kan radon gå tvärs igenom betongplattan? Det senare tycker jag låter lite konstigt men om det bara vore att täta till genomgångar så borde det ju inte vara så svårt att stänga ute.
Är det någon som har erfarenhet av radonsanering?
Vi vill helst slippa mekanisk ventillation eftersom vi tycker det är jobbigt med alla former av atificiella ljud. Det är stillhet och tystnad på landet som vi söker.
Sedan kan man ju undra hur säkra de är på att det är farligt. Det var någon snubbe som sa i radion för ett tag sedan att faran var starkt överdriven.
Det är öppet ner tilli källaren också och bostadrum där. Jag vet i och för sig inte hur mycket som kan passera en källardörr i dom fall det finns det.
Det är så mycket att ta reda på när man är intresserad av ett hus som man blir alldeles matt. Vindkraftsplaner har vi läst så vi blir helt snurriga och så det här med radon, vattenkvalitet och en massa annat. Samtidigt som priserna står skyhögt.