Full version: Fel lysrör
katti
Jag har ju köpt fel lysrör.. köpte de enda som fanns som var 1200 mm och det var 827. Mina små bebisar har visserligen inte skjutit iväg i höjden men de växer väldigt sakta. Ska nu masa mig iväg till elaffärn... nu till min fråga, armaturen hänger 40 cm från plantorna och är 36W, ( mest sommarblommor), det finns plats i armaturen för ett till lysrör, räcker det med ett 36W eller ska jag sätta in två?
katti
Jag kanske ska tillägga att armaturen har nån slags reflektionsgreja ovanför lysrören smile.gif
kerstin z5-6
Du har inte fel# lysrör men du har den åt helsingfors för högt över plantorna -Sänk till 10-15 cm ska du får se på gröna tummar smile.gifsmile.gifsmile.gif
två lysrör är bättre än ett om du har lust med ett till smile.gif
Hälsar
TeliaNet
hej, hej.
du har kanske ändå inte köpt fel lysrör.
titta på osram.se i spektrafördelningar för lysrör.
827 har näst intill samma spektrum som 830 och 840
du kan använda det met gott samvete.
helst av allt tycker jag att om du ska skaffa ett rör till så skaffa osram fluora77. eller natura de luxe76.
katti
Vilken tur att de fortfarande inte hade några andra lysrör än 827.. smile.gif Problemet är att jag inte kan sänka ner dom nånting... min kära sambo har skruvat fast armaturen gode ordentligt wub.gif , fast jag kanske kan höja upp blommorna istället... smile.gif
Tack för svaren... jag kan förstå om ni håller på att bli lite less på att svara på frågor om lysrör.. men det är ju en hel vetenskap så det är tur att ni finns wub.gif wub.gif smile.gif
di där fluora och natura är lite dyra för min skrala studentbudget, har köpt studentlitteratur för en tusenlapp den senaste tiden, så det blev knappt över nåt till bokrean... men jag unnade mig iallafall Örtaboken och en bok av Håkan Nesser wub.gif
TeliaNet
jag svarar gärna på dina och alla andras frågor.
håkan nesser? det är väl inte "och pikadeli circus ligger inte i kumla"?
jag är själv intresserad av ljus som är elektromagnetisk strålning.
jag är dock fortfarande ganska ny på området och har blivit lärd av ingrid på västkusten.
kerstin z5-6
hej hopp hade samma typ av make
(numer omskolad att sätta höj o sänkbara lysrör-wink.gif )Det går utmärkt med en masonitskiva o nån låg plastback så får du i stället sänka växterna eftersom de växer smile.gif
katti
Nej, det var Svalan, katten, rosen, döden smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon