Ann-Marie
Vi lade några stenplattor förra året och nu börjar det sticka upp gräs och maskrosor i skarvarna. Jag har för mig att jag läst att man kan strö salt i skarvarna för att slippa ogräs. Är det riktigt eller vad gör man annars?
malcolm
INTE salt, dels är det miljövidrigt och dels fräter det på betongen. Manuell rensning är det bästa men annars kan man bränna bort det med gasol.
fridsbacka
gasol finns men kostsamt,tidskrävande och varmt som tusan , finns rensjärn men inte effektiva bara kosmetika då . Mora kniven är bäst man kommer ner på djupet , stick ner kniven och tryck på skaftet , handskyddet tar i plattan som en hävert och man trycker till dessutom är det billigt och en kniv har man alltid men vässa den med jämna mellanrum . ALternativt ta upp platta för platta och rensa då
fvd
Jag tröttnade på ogräset så jag lade om plattorna med svart markduk under. Ovanifrån fogade jag med elastisk hårdfog som finns på stenbutiker och vissa cementföretag..
aromata
Salt tar död på ogräset. Hur det påverkar betongen vet jag inte men tror inte att påverkan blir stor eftersom exponeringstiden är så kort, kanske en vecka. Sen kan du spola bort det. Mängden blir inte speciellt stor eftersom du bara lägger i skarvarna och direkt på ogräset. Klipp ner ogräset först.

Vanligt koksalt, grovsalt, innehåller natrium och klorid. Båda kan i utspädd form tas upp som näring av växter.
Ann-Marie
Tack för alla svar, får pröva dem allt eftersom men jag vet att omläggning blir det inte i första taget :-)
Gossen Ruda
Ingen har skrivit Roundup så då gör jag det. Pensling är det bästa när det gäller fogar men det går givetvis också att spruta.
Ann-Marie
CITAT (Gossen Ruda @ 20-06-2011, 14:12) *
Ingen har skrivit Roundup så då gör jag det. Pensling är det bästa när det gäller fogar men det går givetvis också att spruta.

Tack, nu kommer jag ihåg att jag läst om det i tidningen.
Peztis
Har också hört att salt fräter på betongplattor.

Det bästa är nog att försöka bli av med d et som nu har satt sig där innan det etablerat sig för mycket.

Vill du gör att lite mer långvarig lösning så skrapar du rent alla fogar och borstar ned stenmjöl eller fogsand utblandat med cement. Har inte provat det men blivit tipsad om det.
fvd
Jag vill ogärna göra om jobb som inte ger något tillbaka därför försöker jag att göra mer varaktiga lösningar. Det finns så mycket annat roligt att göra i trädgården. Jag har provat med att blanda sand och cement och det funkade men det växte gärna mossa på fogen sedan och på vissa ställen lossnade det i kanterna. Jag blandade antagligen fel eller använde fel sort. Fogsand har jag också provat och det håller ett tag.Nu har jag gjort allt det där och kör hårdfog ovanpå och hoppas på att det skall hålla så att jag bara kan sopa gångarna. Jag märker redan nu hur mycket tid jag har frigjort och vilken ökad trivsel och tillfredställese det ger.. Allt det här har jag gjort sedan jag blev pensionär när jag jobbade hann jag inte med det.
malcolm
Det lär vara en hopplös kamp om man tror att man skll kunna övervinna ogräs och mossa, inte ens asfalt eller helgjuten betongplatta lär fungera 100-procentigt i längden.
fvd
Det tror jag inte heller men det blir inte ett heltidsjobb.Jag har så mycket sten på min tomt så jag måste göra något.. Jag har bl a en uppfart av gatsten och en trottoar och där har faktiskt cement/sand blandningen.
merlin68
Ogräsättika är miljövänligt och fungerar jättebra. Ogräset gulnar efter bara några timmar för att aldrig dyka upp igen. Billigt i inköp är det också. Jag har ett par stora stenläggningar från 70talet utan markduk under. Ogräsättikan har varit räddaren, rekommenderas till 100 %. Jag sprutar fogarna ett par ggr varje sommar, det brukar räcka.
Ann-Marie
CITAT (merlin68 @ 25-06-2011, 11:19) *
Ogräsättika är miljövänligt och fungerar jättebra. Ogräset gulnar efter bara några timmar för att aldrig dyka upp igen. Billigt i inköp är det också. Jag har ett par stora stenläggningar från 70talet utan markduk under. Ogräsättikan har varit räddaren, rekommenderas till 100 %. Jag sprutar fogarna ett par ggr varje sommar, det brukar räcka.

Tack, det ska jag leta efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon