Tack alla. Fantastisk site där man får kunniga svar. Själv är jag 100 % novis på insekter. Amaira, jag har själv inga svar bara en massa frågor. Så här ligger det till.
Rosorna kom igång mycket tidigt i år och därmed även invasionen av bladlöss. Sökte efter tipps här på odla och har satt in stinksländor, Chryopela carnea och gallmyggor, Aphidoletes aphidimyza för att testa. Efter det har jag hållit fingrarna i styr och låtit bladlössen vara i fred, jag vill ju inte ta bort maten för de nyköpta husdjuren. Istället verkar det som att jag har fått en mångfald av olika kryp som jag inte har sett förut (eller inte lagt märke till). Min digitalkamera är tyvärr för simpel för att kunna ta bra bilder på småttingarna, men försöker följa upp vad som händer ändå. Hittar allt mellan himmel och jord men inget som motsvarar beskrivningen på den inköpta "arbetskraften".
Amaira, du har prickat in rätt namn på mina lusätare, har hittat bilder på nätet som stämmer helt överens när jag har googlat på Chlamydatus pulicarius. Nu har jag följdfrågor. På bilderna nedan, är det samma kryp i olika utvecklingsstadier eller är det något annat?
[attachment=61916:b21.JPG]
[attachment=61917:b22.JPG]
[attachment=61918:b23.JPG]
Är de också Chlamydatus pulicarius eller andra lusätare är jag lyckligt lottad antar jag eftersom de finns i massor.