CharlotteF
19-06-2011, 21:45
Hur mycket sol behöver blåbärsbusken Oskar? Något annat att tänka på? Ska jag använda rhododendronjord?
Charlotte
Rododendronjord eller ogödslad torvmull som jag gjorde. Blåbären klarar alla lägen men älskar sol.
CharlotteF
21-06-2011, 22:58
Tack! Blir det mindre bär om den får mindre sol? Ska man täcka med täckbark för rötterna (som jag läst nånstans)?
Två frågor den första om sol eller ej. Troligen blir det mindre bär men det hänger ju även på jordmånen. Vid extrem torka kan bären torka och ramla av. Angående flisen så behövs det inte. Om du är tveksam om placeringen så testa det går utmärkt att flytta på buskarna. Ha roligt bara !
CharlotteF
22-06-2011, 10:00
Tack! :-) Vi har fri tillgång till vatten från ett kärr via en pump, så jag kan vattna utan dåligt samvete! Hur mycket vatten ska de ha då?
CharlotteF
22-06-2011, 14:42
Hur stora blir buskarna egentligen, hur tätt ska man sätta dem? :-)
Två frågor igen, vattning bara vid extrem torka. Mina är 1 m men jag har ingen Oskar.
CharlotteF
22-06-2011, 23:17
CITAT (fvd @ 22-06-2011, 22:56)

Två frågor igen, vattning bara vid extrem torka. Mina är 1 m men jag har ingen Oskar.
Tack! :-) Det stod att de skulle bli ca 1 meter, men hur är det med bredden? Tänkte på avståndet mellan mina 2 plantor jag har, hur tätt ska jag sätta dem?
Kryddan03
22-06-2011, 23:20
CITAT (fvd @ 22-06-2011, 10:02)

Två frågor den första om sol eller ej. Troligen blir det mindre bär men det hänger ju även på jordmånen. Vid extrem torka kan bären torka och ramla av. Angående flisen så behövs det inte. Om du är tveksam om placeringen så testa det går utmärkt att flytta på buskarna. Ha roligt bara !
Menar du mindre bär, d v s i storlek eller färre bär, d v s i antal?
ca 30 cm om den blir för yvig eler ligger på marken klipper jag den som jag vill ha den.
Kryddan03
23-06-2011, 22:24
CITAT (fvd @ 23-06-2011, 10:00)

ca 30 cm om den blir för yvig eler ligger på marken klipper jag den som jag vill ha den.
Nu menade jag nog bären så jag förstår inte riktigt ditt svar.
Hej
Avstånd beror på sorter 20-30 cm låg , 30-40 cm mellan eller 40-60 cm höga buskar.
H :Bassam
Jag menade mindre bär till storlek och kvalitet. Jag talar om det jag ser på mina egna bär både hallonen och blåbären. Eftersom buskarna är många så ser jag skillnaden på de som växer i lite skuggigare och de som får mer sol. Det där med antalet har jag inte tänkt på men det kan nog vara så att de blir färre också. Jag tänker inte så mycket på detta till vardags, jag far runt i trädgården och tar hand om allt jag ser som kan bli bättre.Jag gör mitt bästa och testar mig fram sedan tar jag vad jag får.. Bär är väldigt tacksamma tycker jag och ger mycket tillbaks i förhållande till insatsen.
Jag vet att det finns regler för sådant men det struntar jag i. Jag tycker att det blir så mycket oanvänd jord där det bara växer ogräs.Det funkar bra för mig ändå. Teori är en sak praktik en annan.
Kryddan03
24-06-2011, 18:51
CITAT (fvd @ 24-06-2011, 11:36)

Jag menade mindre bär till storlek och kvalitet. Jag talar om det jag ser på mina egna bär både hallonen och blåbären. Eftersom buskarna är många så ser jag skillnaden på de som växer i lite skuggigare och de som får mer sol. Det där med antalet har jag inte tänkt på men det kan nog vara så att de blir färre också. Jag tänker inte så mycket på detta till vardags, jag far runt i trädgården och tar hand om allt jag ser som kan bli bättre.Jag gör mitt bästa och testar mig fram sedan tar jag vad jag får.. Bär är väldigt tacksamma tycker jag och ger mycket tillbaks i förhållande till insatsen.
Tack för svar! Funderar på att rekommendera blåbär till en barnfamilj som vill ha "gärna något med frukt eller bär" och som inte är högre än "höfthöjd" på ena sidan av huset där de bara har morgon- och kvällssol. Anade nästan att det blir både färre och mindre bär då det mesta som har frukt och bär vill ha en del sol. Å andra sidan kan det vara kul att få bär överhuvudtaget även om det inte blir jättemängder.
Jättebra val jag har 22 buskar av olika sorter och den äldsta är 20 år. Det har aldrig hänt att jag inte fått bär tvärtom de ger rikligt. Mina favoriter är jätteblåbären.
Kryddan03
24-06-2011, 19:53
CITAT (fvd @ 24-06-2011, 20:34)

Jättebra val jag har 22 buskar av olika sorter och den äldsta är 20 år. Det har aldrig hänt att jag inte fått bär tvärtom de ger rikligt. Mina favoriter är jätteblåbären.
Jätteblåbär låter förträffligt! Gissa om de kommer att bli populära i grannskapet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.