CITAT (NilaM @ 20-06-2011, 12:34)

Min mor har samma problem. Hon har potatisen i pallkragar, så jag undrar, kan man få ner kvävehalten på något sätt?
Tacksam för svar!
I pallkragar står ofta potatisen ganska tätt och då blir blasten hög och smal. Jag har alltid fått mycket potatis i mina pallkragar trots att det förra året var så mycket näring i Änglamarks plantjord så blasten blev blågrön.
Jag pratade med leverantören av jorden om en annan sak och berättade då att jag brukade sätta potatis i den. Han sa att det var för mycket näring för att ha enbart sådan jord till potatis men jag fick massor av potatis under plantorna ändå.
I år har jag dock blandat med hälften naturtorv när jag lagt på extra jord ett tag efter planteringen. I år verkar dock jorden vara mindre näringsrik så det kanske blir dåligt resultat. Ett år när jag hade för lite näring i jorden när jag odlade på friland så blev det väldigt liten skörd.
För mycket och för lite skämmer allt och det stämmer. Min erfarenhet är att potatisen behöver växa ett tag till efter blomningen så ha inte för bråttom med att skörda.
En man berättade att han fått blast som var 2 meter lång när han gödslat med hönsgödsel och då blev det väldigt liten skörd.
Vad menar ni med "hög" blast? Hur hög är den? Den kanske bara är ovanligt hög i år för att det regnat så mycket i juni.