Henko
Jag har fått väldigt hög blast i potatislandet. Samtliga sorter har fått högre blast i år än tidigare. Nu börjar den också blomma. Tog upp en planta Swift för att se om det blivit några knölar än men de var väldigt små.

Varför sätter blasten iväg och kommer potatisen komma också om jag bara väntar?

Aqvakul
Kanske för välgödslat, eller vädret.. inget du kan göra åt nu.. Du får ha tålamod med knölarna..
Garden bliss
För mycket kväve kan ge stor blast på bekostnad av knölar.
NilaM
Min mor har samma problem. Hon har potatisen i pallkragar, så jag undrar, kan man få ner kvävehalten på något sätt?

Tacksam för svar!
Aqvakul
CITAT (NilaM @ 20-06-2011, 12:34) *
Min mor har samma problem. Hon har potatisen i pallkragar, så jag undrar, kan man få ner kvävehalten på något sätt?

Tacksam för svar!

Plantorna har säkert redan tagit upp den mesta kväven. Rota runt och byta jord, ställer bara till det. Det handlar bara om att göra mindre fel nästa säsong, så fungerar trädgårdodling...
Henko
Det var väl det vi misstänkte. håller tummarna för knölarna ändå.
Scout
Kanske om man kan gödsla mer fast med något som inte innehåller kväve, utan mest fosfor och kaium, t.ex. aska. Det skulle kanske kunna återställa NPK-balansen, fast då förstås på en högre nivå. Kanske dock som akvakul skriver lite försent för det nu.

Var sparsam med gödsel när det gäller potatis, det blir lätt lite för mycket av det goda.
Bassam
Hej

Ta bort blommorna och du kan försöka gödsla med gödsel som innehåller K Och P bara eller med lite kväv.

H:Bassam.
*Stintan*
CITAT (Bassam @ 21-06-2011, 00:19) *
Hej

Ta bort blommorna och du kan försöka gödsla med gödsel som innehåller K Och P bara eller med lite kväv.

H:Bassam.

Edit: skrev fel
Christa
CITAT (NilaM @ 20-06-2011, 12:34) *

Tacksam för svar!

I pallkragar står ofta potatisen ganska tätt och då blir blasten hög och smal. Jag har alltid fått mycket potatis i mina pallkragar trots att det förra året var så mycket näring i Änglamarks plantjord så blasten blev blågrön.

Jag pratade med leverantören av jorden om en annan sak och berättade då att jag brukade sätta potatis i den. Han sa att det var för mycket näring för att ha enbart sådan jord till potatis men jag fick massor av potatis under plantorna ändå.

I år har jag dock blandat med hälften naturtorv när jag lagt på extra jord ett tag efter planteringen. I år verkar dock jorden vara mindre näringsrik så det kanske blir dåligt resultat. Ett år när jag hade för lite näring i jorden när jag odlade på friland så blev det väldigt liten skörd.

För mycket och för lite skämmer allt och det stämmer. Min erfarenhet är att potatisen behöver växa ett tag till efter blomningen så ha inte för bråttom med att skörda.

En man berättade att han fått blast som var 2 meter lång när han gödslat med hönsgödsel och då blev det väldigt liten skörd.

Vad menar ni med "hög" blast? Hur hög är den? Den kanske bara är ovanligt hög i år för att det regnat så mycket i juni.
Aqvakul
Det är svårare att få rätt näringsbalans i begränsade odlingskärl som krukor eller pallkragar.
Eva i Västerås
Aska inte på potatisen.
Den är bland dom få växter som INTE gillar att få lite aska.
Den blir gärna skorvig och tråkig då. Det är inget fel på den, men det är tråkigt att behöva skala färskpotatisen.
Aqvakul
Askan höjer PH-värdet. Potatis vill ha lite svagt sur jord.
Inez
min blast är säker 70cm hög och smal, odlad i pallkrage, halvskugga och i kompost av boklöv. Är det helt knas?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon