|
Fanny-Lo
20-06-2011, 12:34
Har länge velat ha en rabatt nedanför uterummet, och har nu äntligen satt igång. Vet inte riktigt om jag ångrar mig dock...? Så här ser det ut nu:
[attachment=61922:IMAG0094.jpg] Det är alltså bara grus och sand just nu. Frågan är hur mycket jag behöver gräva bort? Ska plantera rosor o klematis o ett blåregn (det sista en vild chansning). Ska köpa matjord samt rosjord och kanske lite barkmull? Tungt som attan är det... vad tror ni, går det att få till en rabatt av detta?
ingrids
20-06-2011, 12:42
Frågan är om du ställer till det med dräningeringen om du gräver bort vad som ser ut som ett dränlager och lägger en rabatt just där. Grus och stora krukor till rosor och klematis eller en upphöjd låda istället för nedgrävd rabatt gör dig antagligen lyckligare än att gräva ut.
Fanny-Lo
20-06-2011, 12:45
Rabatten kommer inte att ligga mot husgrunden, utan nedanför uterummet/altanen som är öppen under. Framför altanen finns redan rabatt på samma sätt. Kanske svårt att se på bilden.. Under altanen och mot husgrunden kommer det fortfarande att ligga grus.
ingrids
20-06-2011, 14:08
Aha, i mina ögon såg det ut som att altanen gick ända ner. Då handlar det om att gräva 30-50 cm, jag har kört ett spadtag djupt när jag grävt bort undelagsmaterialet där det legat asfalt. Låt mig tillägga att jag i första hand grävt separata hål till växterna, inte grävt ut hela ytan. Gropen till körsbärsbusken höll på att ta knäcken på mig, grävde ut en rejält bred grop, men min buske har växt mer på tre somrar än grannens äppelträd på sex somrar - de grävde typ bara så stor grop att jordklumpen gick ner. Just ja - spetsig spade och spett, räkna med jobb i ditt anletes svett
Fanny-Lo
20-06-2011, 14:45
Ja, pust, det kommer bli lite svettigt  men jag tänkte göra som du skriver att gräva ordentliga gropar där rosor och klematis ska växa, sedan fyller jag på med lite mindre jord på den övriga ytan. Tänkte ha lavendel bl.a. runt om och jag gissar att den ändå vill ha det ganska sandigt och grusigt. Jag har söderläge här så vad tror ni om jorden, är matjord + rosjord tillräckligt fuktighetshållande eller behöver jag blanda i lerjord eller nåt annat?
Ezereht
20-06-2011, 15:51
Matjord plus lite rosjord låter väl bra. Klematis gillar också rosjord.
Fanny-Lo
20-06-2011, 18:53
Nu har jag grävt, och grävt lite till... Det går ganska bra faktiskt. Själva gruslagret var inte så tjockt som jag trodde, mest sand och även lite jord. Så nu har jag gjort hål för 1 klematis, 2 rosor och blåregnet. De är från markytan nästan 2 spadtag djupa, nåja 1 1/2 drygt. I botten ligger nu luckrad sand/grus/lite jord. Nu återstår bara att köpa lite matjord och blanda med rosjorden jag köpt.
MEN! Jag har inte bestämt vilken klematis jag ska ha. Tipsa mig gärna! Klematisen ska sitta vid stupröret bakom/vid sidan av riddarsporrarna (blå) så syns på bilden. Bredvid kommer en buskros (Morden Blush) och sedan en klättrare (New Dawn) tillsammans med blåregnet. Jag vill helst ha en storblommig, gärna en ljus färg vit/rosa/ljus lila... Gärna en som man kan klippa ner. Kanske ska tillägga att jag bor i zon 5, och detta blir alltså söderläge med sol i princip hela dagen.
ingrids
20-06-2011, 19:10
Brukar inte råda folk att starta nya trådar istället för att fortsätta gamla men om du gör det inlägget "Klematis och klätterväxter" iställer för här på småprat har du stor chans att Finn svarar och han vet typ allt om klematis, jag menar ALLT.
Fanny-Lo
20-06-2011, 20:18
Tänkte tanken, provar där istället!
Fanny-Lo
21-06-2011, 16:58
En anna fråga som dykt upp ang jorden (har aldrig grävt ny rabatt från noll tidigare..). Det ligger ju som sagt sand och grus i botten och jag har massor av sand/grus över efter grävningen. Visst borde jag kunna blanda upp jorden med sand och grus också? Det håller väl fukten lite bättre? Eller tänker jag fel, rinner allt vatten bara rakt igenom då? Hur gör man i soliga lägen för att hålla kvar fukten på bästa sätt?
Fågelvägen
21-06-2011, 18:33
Sand och grus är bra för dränering, vattnet rinner snabbt igenom. (Därför har du det närmast husgrunden, som ska hållas torr.) Lavendel trivs särskilt bra i sådan jord. Det mest fukthållande är lerjord. Torv håller också fukten ganska bra, om den inte kommer åt att torka helt emellanåt. En gammal trädgårdsentusiast skrev att man alltid ska blanda olika sorters jord: sand, lera, småsten, kompostjord, kärrjord (torv), barr från skogen, myllan man hittar i bergsskrevor i skärgården... Sådan jord tycker de flesta växter om.
Rosenbuskar så nära husväggen tycker jag inte är en bra idé. Det blir fuktigt - illa för träväggen.
kerstin z5-6
21-06-2011, 18:57
det är ju en altan! inte en vägg.Rosgroparna du gräver bör hålla fukt bra, rosjord gör det
Fanny-Lo
21-06-2011, 20:15
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-06-2011, 19:57)  det är ju en altan! inte en vägg.Rosgroparna du gräver bör hålla fukt bra, rosjord gör det  Tack Kerstin, många verkar haka upp sig på att det är mot husgrunden. Men det är det alltså inte! Om man tittar noga på bilden så ser man att det är luft under altanen.. Nu har jag grävt jgropar, 60 djupa och åtminstone 50 breda. Sen får jag väl vattna mycket, har åvatten i kranen = lyx tycker jag!  Hoppas de ska trivas, mina första rosor!
kerstin z5-6
21-06-2011, 20:48
Lycka till! de blir säkert jättefina där!
Fågelvägen
22-06-2011, 11:10
Visst är det en altan, men är den inte byggd av trä? Som väl inte gillar att bli instängt bakom buskar, tänkte jag. Jo, förlåt, jag hakade upp mig. Fint att det kommer att blåsa undertill, det märkte jag ju inte på din bild.
Fanny-Lo
22-06-2011, 12:18
CITAT (Fågelvägen @ 22-06-2011, 12:10)  Visst är det en altan, men är den inte byggd av trä? Som väl inte gillar att bli instängt bakom buskar, tänkte jag. Jo, förlåt, jag hakade upp mig. Fint att det kommer att blåsa undertill, det märkte jag ju inte på din bild.  Det var inget illa menat mot just dig! Jag blev bara lite trött på att många har åsikter om var jag placerar min rabatt istället för att bara svara på frågorna. Frågade nämligen exakt samma sak för ett par år sedan då jag hade tänkt börja med detta och fick då precis samma synpunkter. Jag vill ju bara ha svar på mina frågor.. Jag fick ett bra svar från dig ang jorden och det är jag glad för! Du har rätt i att altanen är byggd av trä, men nog måste man väl kunna plantera saker nedanför? Har inte 'alla' människor rabatter o dyl runt altaner, vid farstukvistar osv?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|