|
klågerup
20-06-2011, 12:58
Har problem med smutsigt vatten i min damm med fisk ser inte mer en 10 cm ner i vattnet, bytt ut mitt filter till bioforce clear 10000 för ca en vecka sedan har kvar min gamla pump ev måste jag köpa ny, gjorde ett vatten byte i våras och rensade upp upp dammen.Några tips om hur jag får klart vatten så jag kan njuta av min damm
Gunilla T
20-06-2011, 17:19
Vad består smutsen av? Är det alger eller humus som läcker till dammen?
Dammen är ett litet ekosystem som det inte är lätt att få balans på, i synnerhet nya dammar. Har du bytt vatten helt så är det som att börja om från början...man skall aldrig byta hela vattenmängden.
Naturen sköter det bäst själv om man har en hyfsad balans mellan växter och fiskar. Men, det är viktigt att man håvar upp löv och skräp på hösten så de inte blir alltför mycket som ligger och förmultnar på botten. Det skall dock inte vara kliniskt rent...
klågerup
20-06-2011, 20:23
Dammen är ca 7-8 år, är inte alger vtn är inte grönt ser mer ut som jord, svart. Bytade inte ut vtn helt utan sparade ca 10% fyllde upp och testa vtn kvalite fick tillsätta salt har inte tillsatt mikrostart i mitt nya filter provat med pondclear funkar inte, kan jag hjälpa dammen att komma i gång i såfall med vad ?Har inte haft dessa problem tidigare då allt har funkat, Fiskarna verkar ha det bra hare även ett grodpar
Gunilla T
20-06-2011, 21:17
Svårt att veta vad det är men om det liknar jord så måste det vara något läckage från omkringliggande jord/plantering.
Jag tror inte du skall hålla på med salt eller andra medel i dammen - det hjälper inte om jord läcker ner i vattnet. Är det jord så lägger det sig så småningom om du hittar var det rinner ut och kan åtgärda läckaget. Bra filter och pump kan säkert hjälpa till att rena vattnet.
Köp ett par levande snäckor. Blir klart på en vecka!
CITAT (Mony @ 19-08-2011, 11:13)  Köp ett par levande snäckor. Blir klart på en vecka! Berätta mer....
lavendelgården
19-08-2011, 16:34
Dammusslor säger jag - otroligt effektiva små reningsverk. Åsa
Intressant! Det får jag kolla upp. Tack för tips!
Anna-Karin Lundberg
20-08-2011, 08:05
Jag måste bara tipsa om ett annat forum som kanske kan vara intressant, det handlar om koi, men det finns massor att läsa om filter och reningsverk och sånt. Jag har själv just köpt ett filter till min lilla damm (som ska byggas nu) och jag förstår att de vanliga "hinkarna" man har till dammar och större akvarier inte är så mycket att ha till dammen - om man inte gör rent dem jämt och ständigt. Koi smutsar ned i vattnet mer än annan fisk, ofta för att man matar dem för att växa maximalt, men man vill också ha klart vatten till dem, ofta helt kristallklart, och då krävs "rejäla doningar" i filterväg. Titta in här och se om du får några tips: http://koigalen.egetforum.se/index.html
Berätta mer:
Storlek, djup, ljus, gjuten, folie, fisk?
Lämna den i fred och ta bort allt konstigheter (kemiska medel, filter etc) är min spontana känsla,
lavendelgården
20-08-2011, 22:15
Min erfarenhet av filter och andra dyra utrustningar för att hålla dammen ren är att det är mycket pengar att tjäna på ovana dammägare.... Har haft ett flertal olika reningsanläggningar och ingen har fungerat - bara en massa jobb. Låt vattnet ta sig tid att hitta en naturlig balans och komplettera gärna med dammusslor, som jag skrev tidigare. Åsa
Gossen Ruda
25-08-2011, 10:53
Var hittar man dammusslor? I vatten förstår jag själv men de ligger ju nergrävda.
varghem
25-08-2011, 11:32
Ruda... i närmaste zoobutik...
Gossen Ruda
25-08-2011, 11:38
CITAT (varghem @ 25-08-2011, 12:32)  Ruda... i närmaste zoobutik... Då har det hänt stora saker på den fronten sen jag slutade med akvarier för några år sen.
varghem
25-08-2011, 20:30
CITAT (Gossen Ruda @ 25-08-2011, 12:38)  Då har det hänt stora saker på den fronten sen jag slutade med akvarier för några år sen. Zoobutiken här tar in dammusslor på våren på beställning om dom inte har för avsikt att ta in annars
Är det så att man kan få rent vatten med "balans" och exempelvis dammusslor? Jag vill gärna tro det då vi blev rekommenderade att ha en pump med filteranläggning som skulle gå dygnet runt hela sommaren. Det var ett råd från en försäljare av dammartiklar och jag blev alldeles förskräckt. Jag förstår att det blir alger men hon sade att utan pump och filter (och eftersom vi har en mindre damm) så skulle det bara blir en gulgrön sörja av alltihop annars. Pumpen skulle dessutom dimensioneras för dubbla vattenvolymen trots att vi inte ska ha fisk i dammen.
Jag har klart vatten utan ngt som helst reningsverk. Inte heller musslor. Säljarna vet inte vad de pratar om, eller så ljuger de. Viktigt är att inte ha mycket: Näckrosornas blad löser problemet uppvärming och ljusinstrålning. Du kan få balans i en liten damm också.
Jag har också kristallklart vatten utan reningspump. MEN, jag har inga fiskar i dammen av den enkla anledningen att det inte går att hålla balansen på vattnet då. Till dammen hör en 25 m lång bäck dit vattnet pumpas från dammbotten. Fallhöjden är 3,5 meter. PICT0711.jpg
CITAT (Gossen Ruda @ 25-08-2011, 12:38)  Då har det hänt stora saker på den fronten sen jag slutade med akvarier för några år sen. I fjol såg jag dammusslor på Hornbach.... Går nog att få tag på överallt. Jag funderar däremot på om man bör ha någon slags lerbotten för att de ska tivas???
Gossen Ruda
01-11-2011, 10:00
CITAT (KRT @ 25-10-2011, 16:05)  I fjol såg jag dammusslor på Hornbach.... Går nog att få tag på överallt.
Jag funderar däremot på om man bör ha någon slags lerbotten för att de ska tivas??? De lever nergrävda så mjuk botten vill de säkert ha, lera eller sand.
Ska man ha fisk i en normal tädgårdsdam så ska man ha filter, ju större desto bättre (behöver inte rensas lika ofta då) vattenbyten på ca 10-20 % en gång i veckan är alltid bra för fiskens häsa främst då i förebyggande syfte. Växter är självklart bra för att minska ner kvävehalten i vattnet (fisk mår inte bra av höga halter, även om de oftast överlever) Förmultnande växtdelar, löv och annat grums ska tas bort med jämna mellanrum, tex vid vattenbyte.
Filtet ska ränsas när det börjar sätta igen, filtret ska dock alldrig rensas så det blir kliniskt rent för då blir det ingen bakteriekultur kvar. Det är nämligen bakeriekultuten i framförallt filtret som bryter ner amoniumet från fisken till nitrat.
Dammmusslor kan nog få vattnet klarare genom att äta plankton, dock för dom inte ut näring ur dammen vilket måste ske i något skede. Tänk på att alla sötvattensmusslor i Sverige är FRIDLYSTA så gå inte ut och plocka några i naturen.
Ursäkta för det kortfattade och säkert felstavade inlägget (jag sitter på jobbet så jag hade bara någon minut på mig att slänga ihop det)/ Addo
Min pappa har en liten damm utan pump och filter. Det bor fyra små guldfiskar i den. Men som många andra små dammar, blev vattnet grönaktigt och man såg aldrig fiskarna. Han tog då tre stycken sötvattensmusslor från Vombsjön och vattnet blev kristallklart på en vecka!
Själv kollade jag upp det här med vattenmusslorna och såg att de var fridlysta. Med tanke på de tusentals som finns i Vombsjön tycker jag inte det borde göra något om man tar ett par tre stycken, men köpte två stycken på Zoobutiken för 49kr st. Min damm är betydligt större än min pappas och jag har även pump och filter + fler fiskar och vattenväxter. Men dessa två musslor räckte gott och väl till att hålla hela dammen fin och ren under hela förra säsongen.
Tyvärr var en mussla krossad och den andra var helt stängd när jag vårstädade i helgen. Kastade den krossade och lade tillbaka den som var hel, men jag vet inte om den lever eller ej.
Jag kan verkligen rekommendera vattenmusslor i trädgårdsdammen! De förökar sig och kan bli upp till 15 år gamla. En mussla filtrerar ca 40l/timmen. De lever i dyn på botten.
CITAT (aloa @ 05-09-2011, 19:24)  Är det så att man kan få rent vatten med "balans" och exempelvis dammusslor? Jag vill gärna tro det då vi blev rekommenderade att ha en pump med filteranläggning som skulle gå dygnet runt hela sommaren. Det var ett råd från en försäljare av dammartiklar och jag blev alldeles förskräckt. Jag förstår att det blir alger men hon sade att utan pump och filter (och eftersom vi har en mindre damm) så skulle det bara blir en gulgrön sörja av alltihop annars. Pumpen skulle dessutom dimensioneras för dubbla vattenvolymen trots att vi inte ska ha fisk i dammen. Vi har en damm och 25 m lång bäck med pumpen gåendes 24/7 utom när det är risk för frost. Ingen fisk, men heller inget filter i pumpen. Vattnet är kristallklart så vi får stora problem med trådalger längre fram på säsongen. Vi har upptäckt att när det är som värst då stänger vi av pumpen några dagar så tar solen död på algerna i bäcken.
Danne67
07-07-2012, 17:21
CITAT (embees @ 28-09-2011, 23:20)  Jag har också kristallklart vatten utan reningspump. MEN, jag har inga fiskar i dammen av den enkla anledningen att det inte går att hålla balansen på vattnet då. Till dammen hör en 25 m lång bäck dit vattnet pumpas från dammbotten. Fallhöjden är 3,5 meter. PICT0711.jpgFast din ganska långa bäck fungerar väldigt bra som filter. Filtren är ju till stor del ett område som det skall växa bakterier i (vilket behövs om man har en del fisk i). Men ett filter behöver inte vara av plast och ha skumgummikuddar eller liknande i sig, det kan också vara t ex en bäck, gärna med mycket skrovlig sten eller med mycket växter i. Alternativt att man pumpar upp vattnet till en mindre damm med mycket växter i som sedan 'filtrerar' vattnet innan det rinner tillbaka till stora dammen igen. Beroende på platstillgång så kan man nästan alltid bygga helt naturliga biologiska 'filter' till sin damm. Färdigköpta bra filter ger dock en mycket bra filtrering på en relativt liten yta. Roligt ämne, kommer själv att komplettera min damm och mina filter med en mindre damm med förhoppninngsvis lavasten och mycket snabbväxande växter, innan vattnet får rinna tillbaka till stora dammen /D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|