Jag har några klematis som har förtjockningar på stjälken, växten blommar ändå. trodde först att det var sköldlöss, men det verkar vara små uppsvullnader av stjälken. Fenomenet är nytt för mig och jag undrar vad det är? Naturliga variationer? Skadejur typ steklar? Sjukdom?
MVH
Finn Klematis
20-06-2011, 14:46
Hej!
Klematissteklens äggsamlingar. Du kommer snart att se resultatet.
Finn.
ingrids
20-06-2011, 15:13
Finn, är det bättre att klippa ner och kasta allt och hoppas på bättre lycka nästa år eller ska man bara ge upp? Några av mina vänner fick en klematis kaläten för några somrar sedan och jag undrar vad de kunde gjort.
KatteLatte
20-06-2011, 15:33
Är det så de små rackarna heter?
Tycker det funkat hyffsat OK med såpvatten eller finns det nåt bättre sätt att utrota om på?
Finn Klematis
20-06-2011, 20:11
Hej!
Man kan bekämpa kemiskt med Provado Spray.
Finn
KatteLatte
21-06-2011, 06:01
Bara pga den här tråden så tog jag mig själv i kragen igår och sprayade på såpvatten på alpklematisen vid ingången, som börjat få den del blad uppätna. Kollade även igenom de andra klematisarna, speciellt de som står i närheten, men hittade ingenting. Alpklematisen har haft det här problemet i flera år, men den är egentligen tre plantor som står väldigt tätt (var inte tänkt så egentligen men så blev det). De som står hyffsat nära är en viticella av ngn sort och en Multi Blue men de verkar klarat sig.
Finn, kan du säga nåt om hur stor spridingebenägengheten av larverna är, eller är det mera beroende av vilken sort klematis man har?
Finn Klematis
21-06-2011, 07:02
Hej!
Stekeln går mycket sällan på något annat än klippgrupp 1.
Finn,
Snöflinga
28-06-2011, 17:14
Myrr i pulverform hjälper. Lägg ett lakan el dyl under och skaka ner larverna och döda dem. Myrra på clematisen och särskilt viktigt på jorden under. Gör det även höst och vår, eftersom stekeln övervintrar i jorden. Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.