Anna-Karin C
Jag skulle vilja testa att ta sticklingar på några av mina rosor. Men är det någon som vet om någon av dem kan leva på egen rot? Jag har zon 4-5. Och är det någon som lyckats med sticklingar? Tips kanske?
Rosorna jag har är:

John davies
Morden Blush
Louise Odier
William Baffin

Flammentanz
Sympathie

Rose de recht
Aisha
Hansa
Honungsrosen Starkodder

The Fairy
Ingrid Bergman
Peace
Friesia

Hoppas på lite erfarenheter eller tips.
MVH Anna-Karin
svennis
Hej!
Alla går inte o någon är riktigt svåra.
Börja med Rose de Rescht, en härlig ros

Rose de Rescht a.JPG

kerstin z5-6
Hansa samt kanadensarna John Davies, Morden Blush och William baffin är enkla och säljs i alla fall i norr ofast just på egen rot.Då ger de rotäkta rotskott när de växt på sig ett tag.De går bra att sticka
octachoron
Rose de Rescht har jag misslyckats med att ta sticklingar av. Tror kanadensarna är lättare.
Anna-Karin C
Det låter ju jättebra det! Tack för alla svar!

Jag tror att alla mina kanadensare är på annan rot. Men jag ska absolut testa att ta sticklingar av ett par av dem då när det i alla fall finns hopp. Sen är man ju amatör så man får se vad det blir smile.gif Alla mina rosor utom Hansa är små ännu men jag ska nog norpa nåt skott här o där o testa.

Morden Blush har stora knoppar o jag kan knappt vänta tills jag ska få se den första blomman smile.gif

Anki V
Min Hansa skickar ut så många rotskott att om jag tog reda på alla skulle jag nog kunna försörja halva Norrlandskusten med Hansarosor. Många av mina kanadensare som planterats som okulerade utvecklat egna rötter.
William Baffin och Martin Frobisher har blivit riktiga ogräs.

/Anki
Anna-Karin C
Det låter ju lovande,, Klippte gräset idag och då såg jag lite skott runt hansa-rosen faktiskt. De såg ut precis som Hansan på bladen. Så får låta dem växa lite o se om de är äkta smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon