millaan
Nybörjare både i trädgårdslandet och här på forumet, så både och är lite förvirrande..

Hur som helst, hur mycket jag än söker efter fläckar på potatisar så hittar jag ingen som har en bild som överensstämmer med hur mina plantor ser ut. Någon som kan hjälpa mig och berätta vad det är för ohyra?

Eva i Skåne
Att döma av bilden tycker jag det ser ut som torrfläcksjuka. Kolla länken och jämför
millaan
Tack Eva! Du verkar ha helt rätt. När jag tittar på bilderna i länken så stämmer de bra med hur det ser ut hos mig! Än en gång tack!
Pontus_pf
Fläckarna på potatisblasten som vi fått ta över i vårt hus med tomt som vi köpt nu i sommar har också dessa fläckar. Asterix är sorten sa de. Om det nu är torrfläckssjuka, behöver vi bry oss?

Av det jag läst står det nåt om att skador främst uppstår vid upptagning. Vi tänkte till att börja med förvara potatisen i jorden och ta upp vid varje matlagningstillfälle, så får vi se sen om det blir nåt kvar att förvara när frosten kommer.

Kan vi fortsätta som vanligt och låta potatisen vara kvar i jorden eftersom problemen verkar komma vid upptagning och förvaring eller är det nåt problem med detta ändå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon