batski
Skulle Hasselfors P-jord funka bra till Pelargonium cotyledonis?
Eva i Skåne
Den blir säkert bra. Tillsätt gärna långtidsgödning eller börja gödningsvattna efter en månad.
Lycka till

batski
Tack! smile.gif
Red Top
CITAT (Eva i Skåne @ 20-06-2011, 20:08) *
Den blir säkert bra. Tillsätt gärna långtidsgödning eller börja gödningsvattna efter en månad.
Lycka till

Jag har läst någonstans att man ska vara sparsam med gödning till Sankt Helenapelargon, men det var kanske fel.
octachoron
Har den här i vanlig blomjord utblandad med lecakulor för dränering och den trivs väldigt bra.
batski
CITAT (octachoron @ 21-06-2011, 01:44) *
Har den här i vanlig blomjord utblandad med lecakulor för dränering och den trivs väldigt bra.

Jag funderade lite på lecakulor. Kul att veta att den trivs bra med det smile.gif
smuleborg
CITAT (Red Top @ 20-06-2011, 21:22) *
Jag har läst någonstans att man ska vara sparsam med gödning till Sankt Helenapelargon, men det var kanske fel.

Ja, det är så som regel med vild p. (och kanske speciellt med denna). Vi har den, men jag är ingen expert. Köptes som stickling förra året. Ärligt talat, den får p. gödsel varje lördag tillsammans med alla de andra femtioelva pellisarna. Vi får tänka ett varv till, tack! Vi har fler vildisar än den här.

Vi planterar i pelargonjord. Men vanlig blomjord (av hög kvalitet) funkar säkert lika bra om man tillsätter små leca. Hasselfors P, vet inte vad det är blush.gif .
batski
CITAT (smuleborg @ 21-06-2011, 21:00) *
Ja, det är så som regel med vild p. (och kanske speciellt med denna). Vi har den, men jag är ingen expert. Köptes som stickling förra året. Ärligt talat, den får p. gödsel varje lördag tillsammans med alla de andra femtioelva pellisarna. Vi får tänka ett varv till, tack! Vi har fler vildisar än den här.

Vi planterar i pelargonjord. Men vanlig blomjord (av hög kvalitet) funkar säkert lika bra om man tillsätter små leca. Hasselfors P, vet inte vad det är blush.gif .

Om jag förstått rätt så ska man vara sparsam med näringen för att plantan ska behålla sitt karaktäristiska kompakta växtsätt.

Hasselfors P-jord är deras jordblandning för perenner. Den är ganska lätt och innehåller sand, så den passar nog bra till suckulenter och andra växter som trivs i lätt och porös jord.

Nu är pelisen iaf planterad i P-jord blandad med små lecakulor i en bred och låg kruka och ser redan lite ut som en bonsai smile.gif
batski
Glömde nämna att det bor en pytteliten spindel på den, sjukt söt liten en tongue.gif Jag tycker faktiskt den lilla krabaten bidrar till att ge växten en extra bra miniatyr-känsla biggrin.gif
ohlson
Jag har haft mina Cotelydonis i flera år och de trivs bra i vanlig p-jord som jag blandat i minilecakulor i. Planterade i terracottakrukor.
I det vilda lever de på en ö som heter Sankta Helena. Kallas också för "old man live forever". på vintern kan de tappa alla blad för att sedan kunna sätta blomstänglar direkt från stammen.
Läckert när de blir lite äldre och ser ut som ett bonsaiträd.
batski
CITAT (ohlson @ 23-06-2011, 18:43) *
Jag har haft mina Cotelydonis i flera år och de trivs bra i vanlig p-jord som jag blandat i minilecakulor i. Planterade i terracottakrukor.

Kul! Jag har också blandat i små lecakulor i p-jord till min och har planterat den i en låg terracottakruka biggrin.gif

CITAT (ohlson @ 23-06-2011, 18:43) *
I det vilda lever de på en ö som heter Sankta Helena. Kallas också för "old man live forever". på vintern kan de tappa alla blad för att sedan kunna sätta blomstänglar direkt från stammen.
Läckert när de blir lite äldre och ser ut som ett bonsaiträd.

Ja jag undrar om Napoleon (som ju fick spendera sina sista år på Sankta Helena) såg/la märke till dessa coola växter.

Övervintrar du dina i rumstemperatur? Jag är lite orolig för vintern eftersom jag inte har nånstans svalt där jag kan övervintra mina pelisar - cotyledonis och graveolens.
Anki på Öland
Min cotte står i köksfönstret på vintern och har gjort så i flera år.
batski
Så det finns hopp för min alltså? tongue.gif biggrin.gif
smuleborg
Min har övervintrat i fönstret i stugan med ojämn värme. Inte ett blad i våras, men den "tog sig". Kom och tänka på, man bör nog inte välja stor krukstorlek. Vår står fortfarande i Gränsfors lerkruka storlek 9 och får stå kvar så till i alla fall nästa säsong. En decimeter hög vedartad stam. Nya blad för säsongen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon