Hej
I torsdags fick jag solsting. Vi har dåligt med parasoll på vår stuga, där vi tillbringade förra veckan, har semester nu. Tog en välförtjänt vilodag (vilodag från trädgårdsarbete) och satte mig i en solstol och löste korsord i solen. Varmt och skönt var det. Satt väl någon timme där mitt på dagen utan hatt. Jag vet ju att det är farligt, men tänkte också att jag har ju aldrig fått solsting förut fast jag varit utan hatt i trädgården från morgon till kväll. Så drack jag väl för lite också. På kvällen fick jag kallt, började frysa och kände hur det hettade i kinderna. Pannan och ögonlocken och kinderna kändes jättevarma. Drack vatten, fick lite dåligt samvete och försökte rätta till det sådär i efterhand men det var nog försent. Sen fick jag ont i kroppen och mådde småilla. Nästa dag hade jag ingen ork, ingen aptit och var bara trött och slut. Dagen efter det sov jag. Hela dagen och åt ingenting annat än pinade i mig en par mackor. Drack en massa vatten mellan varven. Dagen därefter var jag bara trött men orkade nog vara uppe lite och åt lite. Sen kom huvudvärken. Bakhuvudet, det dunkade och slog vid minsta rörelse, så jag fick ta huvudvärkstablett. Det hjälpte en dag, men sen, alltså nu ikväll kom huvudvärken tillbaka, så jag tog en ny tablett. Ingen vidare aptit ännu, ingen ork heller. Nu har jag letat fram en vit bomullshatt i lådorna, som jag tog fram. Den ska bli min bästa vän nu. Aldrig mera ute stillasittande i solen, för tvi vale hur jag har mått de senaste fyra dagarna.
Hälsn Tepa