Fanny-Lo
Hej!
Jag behöver hjälp att välja lämplig klematis till min nya rabatt!
I det här inlägget funderade jag lite över hur jag skulle göra med grävningen och där finns även en bild om det är till hjälp.
Jag vill sätta en klematis i hörnet vid stuprännan. Kompisar blir blå riddarsporrar, rosor (New Dawn och Morden Blush), lavendel el. liknande, samt (om det klarar sig) ett blåregn.
Rabatten är i söderläge (syd/väst hörn) i zon 5. Jag vill helst ha en storblommig, men inget måste. Kan tänka mig vit/rosa/ljus lila eller kanske någon lite mörkare rosa. Måste funka med riddarsporrarna dock.. Eller så får de flytta wink.gif
Nån som kan tipsa mig?
Finn Klematis
Hej!

Jag återkommer gärna med råd om klematis. Men först vill jag
tala om att Du valt en olämplig plats för Din klematis. det kom-
mer att bli mycket torrt där Du tänker plantera den.

Finn.
Fanny-Lo
Jo jag är medveten om det.. Tänkte att det kanske finns någon som klarar sol lite bättre? Har en President på västsidan som trivs bra och tycker så mycket om klematis, vill ju ha fler! smile.gif Sedan kommer jag att plantera annat framför som skuggar.

Men om jag nu måste välja bort klematis, vad skulle funka istället? Kaprifol kanske?
Finn Klematis
Hej!

Den klematis som klarar torka bäst är Tangutica.
Prova med den.
Finn.
Fanny-Lo
Ok, den är ju fin, men finns den bara i gult?
Har spanat in en jättefin ljusblå/vit klematis, Blekitny Aniol. Men har inte hittat någon info om hur härdig den är. Säkert inget för mig i zon 5... Någon som har den?
Fågelvägen
Vi har en Blekitny Aniol på en ganska blåsig plats i halvskuggigt läge. Den är mycket vacker och passar perfekt ihop med lavendelblom. Men vår zon är ju inte V.

Zon IV borde den klara, enligt Matz & Cedergrens klematisbok. Den ska beskäras kraftigt på hösten/vintern/tidigt på våren, så jag antar att den borde klara sig om du har gott om snö?
Fanny-Lo
Ja, vill helst ha en sån man klipper ner pga snö o kyla. Då kanske jag ska chansa på den ändå, den ser ju så fin ut!

Ja, vill helst ha en sån man klipper ner pga snö o kyla. Då kanske jag ska chansa på den ändå, den ser ju så fin ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon